Modelling driver propensity for traffic accidents: a comparison of multiple regression analysis and fuzzy approach

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Čubranić-Dobrodolac, Marjana cze
dc.contributor.author Švadlenka, Libor cze
dc.contributor.author Čičević, Svetlana cze
dc.contributor.author Dobrodolac, Momčilo cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T12:44:03Z
dc.date.available 2020-03-19T12:44:03Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 1745-7300 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/74851
dc.description.abstract This research proposes an assessment and decision support model to use when a driver should be examined about their propensity for traffic accidents, based on an estimation of the driver's psychological traits. The proposed model was tested on a sample of 305 drivers. Each participant completed four psychological tests: the Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11), the Aggressive Driving Behaviour Questionnaire (ADBQ), the Manchester Driver Attitude Questionnaire (DAQ) and the Questionnaire for Self-assessment of Driving Ability. In addition, participants completed an extensive demographic and driving survey. Various fuzzy inference systems were tested and each was defined using the well-known Wang-Mendel method for rule-base definition based on empirical data. For this purpose, a programming code was designed and utilized. Based on the obtained results, it was determined which combination of the considered psychological tests provides the best prediction of a driver's propensity for traffic accidents. The best of the considered fuzzy inference systems might be used as a decision support tool in various situations, such as in recruitment procedures for professional drivers. The validity of the proposed fuzzy approach was confirmed as its implementation provided better results than from statistics, in this case multiple regression analysis. eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Taylor and Francis eng
dc.relation.ispartof International Journal of Injury Control and Safety Promotion, volume 2019, issue: listopad eng
dc.rights open access eng
dc.subject Traffic accidents eng
dc.subject road safety eng
dc.subject driving behaviour eng
dc.subject fuzzy systems eng
dc.subject fuzzy rules based on data eng
dc.subject multiple regression eng
dc.subject Dopravní nehody cze
dc.subject bezpečnost na silnicích cze
dc.subject jízdní chování cze
dc.subject fuzzy systémy cze
dc.subject fuzzy pravidla založená na datech cze
dc.subject vícenásobná regrese cze
dc.title Modelling driver propensity for traffic accidents: a comparison of multiple regression analysis and fuzzy approach eng
dc.title.alternative Modelování sklonu řidiče k dopravním nehodám: srovnání vícenásobné regresní analýzy a fuzzy přístupu cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Tento výzkum navrhuje model hodnocení a podpory rozhodování, který by se měl použít, když by měl být řidič vyšetřen ohledně jejich náchylnosti k dopravním nehodám, na základě odhadu psychologických vlastností řidiče. Navržený model byl testován na vzorku 305 ovladačů. Každý účastník absolvoval čtyři psychologické testy: stupnice Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11), Dotazník agresivního chování při řízení (ADBQ), Dotazník chování řidiče v Manchesteru (DAQ) a Dotazník pro sebehodnocení schopnosti řídit. Kromě toho účastníci absolvovali rozsáhlý demografický a řidičský průzkum. Byly testovány různé fuzzy inferenční systémy a každý byl definován pomocí známé Wang-Mendelovy metody pro definici pravidla na základě empirických dat. Za tímto účelem byl navržen a využit programovací kód. Na základě získaných výsledků bylo určeno, která kombinace uvažovaných psychologických testů poskytuje nejlepší predikci sklonu řidiče k dopravním nehodám. To nejlepší z uvažovaných fuzzy inferenčních systémů by mohlo být použito jako nástroj pro podporu rozhodování v různých situacích, například při postupech náboru profesionálních řidičů. Platnost navrženého fuzzy přístupu byla potvrzena, protože jeho implementace poskytla lepší výsledky než ze statistik, v tomto případě vícenásobné regresní analýzy. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint (accepted manuscript) eng
dc.identifier.doi 10.1080/17457300.2019.1690002 eng
dc.relation.publisherversion https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457300.2019.1690002?journalCode=nics20 eng
dc.identifier.wos 000496108600001 eng
dc.identifier.obd 39884118 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet