Abstrakt:
Schopnost a dovednost ústního projevu, vzájemného dorozumívání a navození komunikace v interakci učitel-žák (ostatní varianty) při cizojazyčných hodinách patří k velmi diskutovaným otázkám a řešením jejich problematiky se nyní zabývá řada studií. Proto bych se Vás ráda prostřednictvím mé diplomové práce pokusila informovat o důležitosti a nezbytnosti všestranně rozvinuté osobnosti, konkrétně osobnosti učitele a žáka ve výchovném a vzdělávacím prostředí. Tuto problematiku jsem však rozvedla a zabývala se pojmem komunikace obohaceným o některé pedagogické situace se zaměřením na pedagogickou interakci a komunikaci ve vyučovacím procesu. Abych se přesvědčila o úrovni ovládání anglického jazyka u některých žáků v šesté a sedmé třídě, o jejich ústních projevech na dané téma za použití elementární metody mikrovyučování a o jejich schopnosti navodit komunikaci bez zásahu učitele, provedla jsem dva rozdílné pokusy během pedagogické praxe i mimo ni za použití magnetofonového přístroje. Celý výzkum jsem se pro přehlednost a rychlou orientaci pokusila vyjádřit v jednotlivých tabulkách a na jejich základě ukázat, že dovednost správně komunikovat v cizím jazyce je pro většinu žáků značně obtížná.