Digitální knihovnaUPCE
 

Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?

ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
Náhled

Datum publikování

2018

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Abstrakt

Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha.

Rozsah stran

p. 59-78

ISSN

1803-2443

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

SGS_2018_024/Podpora výzkumných a dalších odborných aktivit studentů doktorského a magisterského programu Filosofie, oboru Religionistika

Zdrojový dokument

Pantheon, volume XII, issue: 2

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

open access

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

teorie, původ náboženství, primitivní náboženství, osvícenství, David Hume, islám, hinduismus, učebnice, střední školy, Theory, origin of religion, primitive religion, Enlightenment, David Hume, Islam, Hinduism, textbooks, secondary schools

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced