Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?
ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublishedDatum publikování
2018
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha.
Rozsah stran
p. 59-78
ISSN
1803-2443
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
SGS_2018_024/Podpora výzkumných a dalších odborných aktivit studentů doktorského a magisterského programu Filosofie, oboru Religionistika
Zdrojový dokument
Pantheon, volume XII, issue: 2
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
open access
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
teorie, původ náboženství, primitivní náboženství, osvícenství, David Hume, islám, hinduismus, učebnice, střední školy, Theory, origin of religion, primitive religion, Enlightenment, David Hume, Islam, Hinduism, textbooks, secondary schools