Nietzsche jako vychovatel: výchova proti duchu doby

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Prázný, Aleš cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T08:38:08Z
dc.date.available 2019-05-22T08:38:08Z
dc.date.issued 2018 cze
dc.identifier.issn 0015-1831 cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72792
dc.description.abstract Výchova je pro Nietzscheho ústředním tématem, které je přítomno od počátku až do konce jeho tvorby. Kriticky se vztahoval k tehdejšímu německému vzdělání, které konfrontoval především s antickou kulturou. Antika je pro něj určující element Západu a obrací se k ní jako ke korigující moci, která má do křesťanskou metafyzikou proměněné Evropy navrátit tvůrčího ducha. Později přichází s myšlenkou věčného návratu téhož. Není však věčný návrat téhož spíše než kosmologickou koncepcí světa umocňující perspektivou pro hodnocení života? Právě otázka, zda vzdělání podporuje životní síly člověka či nikoli, je pro Nietzscheho zásadním kritériem pravé vzdělanosti, z níž má vzcházet nové lidství věrné zemi i nebi: Nietzsche zde radikálně říká ano životu. Vzdělanost charakterizuje především distancí k duchu doby a k sobě samému. Učitel Zarathustra konfrontuje člověka s propastí, která dosvědčuje zásadní nespravedlnost života. Nietzsche však tuto nespravedlnost nepovažuje za námitku proti životu. Naopak se jejím prostřednictvím obrací proti přesycenosti humanitou, která člověka oslabuje. cze
dc.format p. 113-130 cze
dc.language.iso cze cze
dc.relation.ispartof Filosofický časopis, volume 2/2018, issue: prosinec cze
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject Nietzsche cze
dc.subject výchova cze
dc.subject vzdělání cze
dc.subject tragédie cze
dc.subject distance cze
dc.subject věčný návrat téhož cze
dc.subject Zarathustra cze
dc.subject Nietzsche eng
dc.subject Education eng
dc.subject Cultivation eng
dc.subject Tragedy eng
dc.subject Distance eng
dc.subject Eterbak recurrence of the same eng
dc.subject Zarathustra eng
dc.title Nietzsche jako vychovatel: výchova proti duchu doby cze
dc.title.alternative Nietzsche as Educator: Education against the Zeitgeist eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated Education is the core theme for Nietzsche and it is present in his work from the beginning to the end. Nietzsche approached German education of his era critically, confronting it with the Ancient Greek culture. For Nietzsche, the Ancient culture is a determining element of the West and he turns to it as to the emending power that shall bring the creative spirit back to Europe which had been changed by the Christian metaphysics. Later on Nietzsche comes with the idea of the Eternal Recurrence. Rather than being a cosmological conception of the world, is the Eternal Recurrence not an empowering perspective for evaluation of life? It is the very question whether the education boosts man’s vital powers or not that serves Nietzsche as a criterion of true education that should be the base for the new humankind faithful to the earth. Here Nietzsche is radically saying yes to life. Education is above all characterised by the distance towards the zeitgeist and one’s self. Zarathustra the teacher confronts the man with the abyss that testifies the fundamental unfairness of life. Nietzsche does not consider this unfairness to be an objection against life, though. On the contrary, he uses it against an oversaturation with humanity than weakens the man. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus published cze
dc.project.ID SGS_2018_026/Vědecké a organizační činnosti oboru filosofie cze
dc.identifier.wos 000459985200008
dc.identifier.scopus 999
dc.identifier.obd 39882185 cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet