Nietzsche jako vychovatel: výchova proti duchu doby
ČlánekStatus neznámýpeer-reviewedpublishedSoubory
Datum publikování
2018
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Výchova je pro Nietzscheho ústředním tématem, které je přítomno od počátku až do konce jeho tvorby. Kriticky se vztahoval k tehdejšímu německému vzdělání, které konfrontoval především s antickou kulturou. Antika je pro něj určující element Západu a obrací se k ní jako ke korigující moci, která má do křesťanskou metafyzikou proměněné Evropy navrátit tvůrčího ducha. Později přichází s myšlenkou věčného návratu téhož. Není však věčný návrat téhož spíše než kosmologickou koncepcí světa umocňující perspektivou pro hodnocení života? Právě otázka, zda vzdělání podporuje životní síly člověka či nikoli, je pro Nietzscheho zásadním kritériem pravé vzdělanosti, z níž má vzcházet nové lidství věrné zemi i nebi: Nietzsche zde radikálně říká ano životu. Vzdělanost charakterizuje především distancí k duchu doby a k sobě samému. Učitel Zarathustra konfrontuje člověka s propastí, která dosvědčuje zásadní nespravedlnost života. Nietzsche však tuto nespravedlnost nepovažuje za námitku proti životu. Naopak se jejím prostřednictvím obrací proti přesycenosti humanitou, která člověka oslabuje.
Rozsah stran
p. 113-130
ISSN
0015-1831
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
SGS_2018_026/Vědecké a organizační činnosti oboru filosofie
Zdrojový dokument
Filosofický časopis, volume 2/2018, issue: prosinec
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
pouze v rámci univerzity
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
Nietzsche, výchova, vzdělání, tragédie, distance, věčný návrat téhož, Zarathustra, Nietzsche, Education, Cultivation, Tragedy, Distance, Eterbak recurrence of the same, Zarathustra