Digitální knihovnaUPCE
 

Nietzsche jako vychovatel: výchova proti duchu doby

ČlánekStatus neznámýpeer-reviewedpublished
Náhled

Datum publikování

2018

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Abstrakt

Výchova je pro Nietzscheho ústředním tématem, které je přítomno od počátku až do konce jeho tvorby. Kriticky se vztahoval k tehdejšímu německému vzdělání, které konfrontoval především s antickou kulturou. Antika je pro něj určující element Západu a obrací se k ní jako ke korigující moci, která má do křesťanskou metafyzikou proměněné Evropy navrátit tvůrčího ducha. Později přichází s myšlenkou věčného návratu téhož. Není však věčný návrat téhož spíše než kosmologickou koncepcí světa umocňující perspektivou pro hodnocení života? Právě otázka, zda vzdělání podporuje životní síly člověka či nikoli, je pro Nietzscheho zásadním kritériem pravé vzdělanosti, z níž má vzcházet nové lidství věrné zemi i nebi: Nietzsche zde radikálně říká ano životu. Vzdělanost charakterizuje především distancí k duchu doby a k sobě samému. Učitel Zarathustra konfrontuje člověka s propastí, která dosvědčuje zásadní nespravedlnost života. Nietzsche však tuto nespravedlnost nepovažuje za námitku proti životu. Naopak se jejím prostřednictvím obrací proti přesycenosti humanitou, která člověka oslabuje.

Rozsah stran

p. 113-130

ISSN

0015-1831

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

SGS_2018_026/Vědecké a organizační činnosti oboru filosofie

Zdrojový dokument

Filosofický časopis, volume 2/2018, issue: prosinec

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

pouze v rámci univerzity

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

Nietzsche, výchova, vzdělání, tragédie, distance, věčný návrat téhož, Zarathustra, Nietzsche, Education, Cultivation, Tragedy, Distance, Eterbak recurrence of the same, Zarathustra

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced