Digitální knihovnaUPCE
 

Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury

ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpostprint
Náhled není k dispozici

Datum publikování

2018

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Abstrakt

Studie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty.

Rozsah stran

p. 425-440

ISSN

0009-0794

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Český lid, volume 105, issue: 4

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

open access

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

populární kultura, participační kultura, hra, mýtus, numinosum, pocit zázraku, popular culture, participatory culture, game, myth, numinosum, sense of wonder

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced