Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury
ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpostprint Náhled není k dispozici
Datum publikování
2018
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Studie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty.
Rozsah stran
p. 425-440
ISSN
0009-0794
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Český lid, volume 105, issue: 4
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
open access
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
populární kultura, participační kultura, hra, mýtus, numinosum, pocit zázraku, popular culture, participatory culture, game, myth, numinosum, sense of wonder