Filosofie náboženství mezi ortodoxií a romantikou
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublishedSoubory
Datum publikování
2017
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Stať dokazuje, že liberální teologie reprezentovaná dílem Friedricha Schleiermachera(† 1834) není novou formou křesťanství, ale že spíše představuje odklon od předchozí dogmatické tradice. Pro křesťanskou ortodoxii je charakteristické tzv. „propoziční pojetí zjevení“, jež se většinou odehrává ve větách, které Bůh sděluje lidstvu. V takovém případě víra předpokládá filosoficky odůvodněné přesvědčení o Boží existenci. Toto přesvědčení bylo odmítnuto Humem a Kantem, což vedlo ke dvojí reakci. V prostředí katolickém k renesanci aristotelsko-tomistické filosofie, zatímco na straně protestantské se pokusil F. Schleiermacher přenést podstatu křesťanství do oblasti subjektivity. Ve skutečnosti je ovšem takové subjektivizované náboženství popřením křesťanství. Analýza lidské subjektivity ukazuje, že východiskem pro řešení problémů lidské situace může být pouze skutečně existující Bůh.
Rozsah stran
p. 47-70
ISSN
0862-6901
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
GA17-18261S/Politická filosofie v českých zemích v 17.století
Zdrojový dokument
Reflexe : Filosofický časopis, volume -, issue: 52
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Pouze v rámci UPa
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
F. Schleiermacher, deismus, liberální teologie, E. Kant, D. Hume, F. Schleiermacher, deism, liberal theology, E. Kant, D. Hume