Digitální knihovnaUPCE
 

Dynamic Fracture Behavior of High Strength Steels

Disertační práce
Náhled

Datum publikování

2018

Vedoucí práce

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Univerzita Pardubice

Abstrakt

Disertační práce je v souladu s aktuálními trendy v konstrukci odlehčených kolejových vozidel zaměřena na použití pokročilých vysocepevných ocelí, kterých mechanická odezva je založena na specifických materiálových a technologických procesech. Aplikace těchto materiálů znamená zvýšenou citlivost k vnitřním defektům, rovněž zvýšené požadavky na přesné stanovení mechanických parametrů. Vyhodnocení na základě principů lomové mechaniky je proto nevyhnutnou podmínkou pro spolehlivý a optimalizovaný návrhu konstrukcí kolejových vozidel. V disertační práci byly provedeny experimentální analýzy lomového chování v propojení se strukturními analýzami. Analyzována byla lomová houževnatost (KIC) vysocepevné oceli Strenx 700MC ve srovnání se standardně aplikovanou ocelí S355, a to použitím dvou nestandardních metod. Použita a ověřena byla nová metoda pro hodnocení dynamické odezvy při různých rychlostech zatížení, blízkých crashovým podmínkám. Ke stanovení dynamické lomové houževnatosti (KId) byly použity jednoosé tahové rázové zkoušky a rázové zkoušky 3-bodovým ohybem se zaměřením na mód rozvoje trhlin. Lomová odolnost vysocepevných ocelí daného typu je výrazně ovlivňována svařováním. Provedeny byly analýzy strukturních změn a měření tvrdosti vlivem experimentálního svařování. S uvažováním zjištěných kritických změn při daných technologických parametrech byla provedena simulace svařovacího cyklu u oceli Strenx 700MC, která umožnila vyhodnocení vlivu tepelného cyklu při statickém a dynamickém zatěžování. Fraktografické analýzy použitím rastrovací elektronové mikroskopie (SEM) byly provedeny pro hodnocení lomových mechanizmů testovaných ocelí v závislosti na podmínkách zatěžování.

Rozsah stran

172 s.

ISSN

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

Bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Transport Means and Infrastructure

Studijní program

Technique and Technology in Transport and Communications

Signatura tištěné verze

D38867

Umístění tištěné verze

Univerzitní knihovna (studovna)

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

lomová mechanika, lomová houževnatost při rovinné deformaci, dynamická lomová houževnatost, rázové tahové zkoušky, rychlost růstu únavových trhlin, vysocepevné oceli, kolejová vozidla., fracture mechanics, plane strain fracture toughness, dynamic fracture toughness, impact tensile test, fatigue crack growth rate, high strength steel, railway, rail vehicle.

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced