Abstrakt:
Diplomová práce se zaměřuje na téma integrace žáka s PAS do školy následující principy Montessori pedagogiky. Práce je rozdělena do dvou hlavních segmentů, které tvoří teoretická a empirická část. Teoretická část se věnuje poruchám autistického spektra, kritériím jejich diagnostiky, příčinám vzniku, projevům i výskytu v populaci. Dále se zabývá také možnostmi edukace těchto žáků a blíže potom jejich integrací do hlavního vzdělávacího proudu. Vysvětleny jsou též jednotlivé body, které jsou předpokladem úspěšné integrace, i specifika vzdělávání jedinců s PAS obecně. V neposlední řadě se práce zabývá Montessori pedagogikou a jejími principy.
Empirická část práce kombinuje zmíněná tři stěžejní témata teoretické části, Montessori pedagogika, integrace a PAS, a zjišťuje, zda je Montessori pedagogika vhodnou alternativou pro edukaci žáka s PAS na základě analýzy postavení daného dítěte ve třídě. Za tímto účelem byla plánem výzkumu zvolena datová triangulace, která kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup. V rámci kvalitativního přístupu byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru s žákem s PAS a dalšími osobami, které jsou zainteresované v edukačním procesu. Z kvantitativního přístupu byla vybrána metoda dotazování, konkrétně sociometrický dotazník. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v závěrečné části práci včetně doporučení jak pro praxi, tak pro následné empirické zkoumání.