Predictors of the Czech learners´ acquisition of selected English phonemes

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Černá, Monika cze
dc.contributor.author Ivanová, Jaroslava cze
dc.contributor.author Myslivec, Jaroslav cze
dc.date.accessioned 2018-02-27T03:29:43Z
dc.date.available 2018-02-27T03:29:43Z
dc.date.issued 2017 eng
dc.identifier.issn 1339-4045 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/70199
dc.description.abstract The study investigates predictors of the acquisition of selected English phonemes in a foreign language context. University students’ pronunciation was diagnosed by two tests; their ability to produce seven selected phonemes was assessed. Furthermore, data regarding the students’ learning histories was obtained through a questionnaire. Then a multiple regression analysis was conducted in order to identify predictors of the acquisition of the selected phonemes. The analysis uncovered several factors, the most significant being pre-school exposure to English and positive attitudes to English in adolescence, which appeared to influence the subjects’ pronunciation positively. Interestingly, several factors which relate to learning English at school appeared to exert a negative influence on the acquisition of the selected phonemes. Furthermore, the study underscored the importance of metacognition in relation to autonomous learning. eng
dc.format p. 22-45 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Journal of Language and Cultural Education, volume 5, issue: 3 eng
dc.rights open access eng
dc.subject English as a foreign language eng
dc.subject pronunciation eng
dc.subject segmental features eng
dc.subject age factor eng
dc.subject attitudes eng
dc.subject gender eng
dc.subject learning contexts eng
dc.subject angličtina jako cizí jazyk cze
dc.subject výslovnost cze
dc.subject segmentální jevy cze
dc.subject faktor věku cze
dc.subject postoje cze
dc.subject gender cze
dc.subject kontexty učení cze
dc.title Predictors of the Czech learners´ acquisition of selected English phonemes eng
dc.title.alternative Prediktory osvojení vybraných anglických fonémů u českých studentů cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Studie zkoumá prediktory osvojení vybraných anglických fonémů u českých mluvčích učících se angličtinu jako cizí jazyk. V jejím rámci byla diagnostikována schopnost univerzitních studentů produkovat vybrané fonémy v angličtině. Dále byly prostřednictvím dotazníku zkoumány individuální příběhy učení anglickému jazyku těchto studentů. Vícenásobná regresní analýza identifikovala prediktory osvojení vybraných fonémů, z nichž nejvýznamnější vliv měl kontakt s angličtinou v předškolním věku a pozitivní postoj k tomuto jazyku. Ukázalo se také, že několik faktorů vztahujících se ke školní výuce angličtiny ovlivnilo osvojení vybraných fonémů negativně. Studie také ukázala na důležitost metakognice v souvislosti s autonomním učením. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.1515/jolace-2017-0026 eng
dc.relation.publisherversion https://www.degruyter.com/view/j/jolace.2017.5.issue-3/jolace-2017-0026/jolace-2017-0026.xml?format=INT eng
dc.identifier.wos 000419695500002
dc.identifier.obd 39879970 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet