Problematika kolejových vozů s malými koly

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Kaván, Petr
dc.date.accessioned 2017-05-24T12:52:50Z
dc.date.available 2017-05-24T12:52:50Z
dc.date.issued 1998
dc.identifier.isbn 80-7194-130-1
dc.identifier.issn 1211-6610
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/67953
dc.description.abstract Cílem tohoto příspěvku je seznámit s problematikou provozu vozidel s malými koly, jež přichází do provozu u ČD teprve v posledních letech, s jejich původem a historií. Zhruba před třiceti lety si vyspělé země uvědomily, že stoupající silniční nákladní doprava představuje časovanou bombu pro přírodu a rozhodly se tento problém řešit za pomoci železnice. Byla to dobrá myšlenka, ale z důvodu rozměrů silničních vozidel v porovnání se statickým průjezdným průřezem pro kolejová vozidla nebylo možné použít vagóny s dvojkolími standardního průměru. A tak spatřily světlo světa prvni vozidla s malými koly. Jejich provoz však s sebou přinesl řadu problémů, obzvláště v oblasti kontaktu kola s kolejnici. Jako nejproblematičtějši část kolejového svršku se ukázaly vnitřni srdcovky dvojitých křižovatkových výhybek, kde došlo již k řadě vykolejení. Také samotný jizdní obrys dvojkolí i vliv tlačné síly při sunuti soupravy vozů s malými koly na bezpečnost proti vykolejení patři mezi problémy spojené s provozem těchto vozidel. cze
dc.format p. 113-122 eng
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.relation.ispartof Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 3 (1997)
dc.title Problematika kolejových vozů s malými koly cze
dc.title.alternative Problems of the small - wheeled wagons cze
dc.title.alternative Problematik des Schienenfahrzeuges mit den kleinen Rädern cze
dc.type Article cze
dc.description.abstract-translated The aim of this paper is the evaluation of the basic problems, which the low-Ievel wagons operation pose. In terms of introduction we have to mention something about the origin and history of low level vehicles for transport of the trucks cross the mountains. About 30 years ago the advanced countries had understood the growing carriage of freight represents the time bomb for the nature and they decided to solve this problem with the help of railway. It was a good idea, but for reasons of truck dimensions and static vehicle gauge there was impossible to use the wagons with the wheels of standard diameter. Therefore the first small - wheeled wagons came into the world. Along with the contribution for healthy nature the operation of the ones posed some problems,especially in the part of interaction between wheel and track. As the most problematic part of permanent way presents the inside crossing of the double overcrossing. Also the other wheel profile and wheel / rail contact conditions and the pushed power influence on derailment security etc. belong to another problems connected with the operation of the small - wheeled trains. eng
dc.description.abstract-translated Das Ziel dieses Beitrages ist mit der Problematik des Fahrzeugbetriebes mit den kleinen Rädern, die erst in den letzten Jahren in Betrieb bei ČD kommen, mit ihrem Ursprung und ihrer Geschichte bekannt zu machen. Etwa vor dreissig Jahren wurden sich die höchstentwickelten Länder bewusst, dass der Strassengüterverkehr eine Zeitbombe für die Natur vorstellt. Deshalb haben sich diese Länder entschlossen, das Problem mit einer Hilfe der Eisenbahn zu lösen. Das war zwar eine gute Idee, aber es wurde aus dem Grund der Strassenfahrzeugabmessungen im Vergleich mit der statischen Begrenzungslinie für Schienenfahrzeuge nicht rnöglich die Wagen mit den Standardradsätzen anzuwenden. Und so die erste Fahrzeuge mit den kleinen Rädern erblickten die Tageslicht. Jedoch ihrer Betrieb brachte mit sich viele Probleme, inbesonders im Gebiet des Rad - Schiene Berührungsgeometrie. Als der problematischsten Teil des Eisenbahnoberbaus haben sich die innere Herzstücke der doppelten Kreuzungsweichen gezeigt. Zu den Problemen, die mit dem Betrieb dieser Fahrzeuge zusarnmenhängen, weiter gehören: Anwendung eines speziellen Radprofils, Einfluss der Längkraft auf die Entgleisungssicherheit bei dem Schubbetrieb von Zügen mit den kleinen Rädern. ger
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet