Abstrakt:
Cílem tohoto příspěvku je seznámit s problematikou provozu vozidel s malými koly, jež
přichází do provozu u ČD teprve v posledních letech, s jejich původem a historií. Zhruba před
třiceti lety si vyspělé země uvědomily, že stoupající silniční nákladní doprava představuje
časovanou bombu pro přírodu a rozhodly se tento problém řešit za pomoci železnice. Byla to
dobrá myšlenka, ale z důvodu rozměrů silničních vozidel v porovnání se statickým průjezdným
průřezem pro kolejová vozidla nebylo možné použít vagóny s dvojkolími standardního průměru. A
tak spatřily světlo světa prvni vozidla s malými koly. Jejich provoz však s sebou přinesl řadu
problémů, obzvláště v oblasti kontaktu kola s kolejnici. Jako nejproblematičtějši část kolejového
svršku se ukázaly vnitřni srdcovky dvojitých křižovatkových výhybek, kde došlo již k řadě
vykolejení. Také samotný jizdní obrys dvojkolí i vliv tlačné síly při sunuti soupravy vozů s malými
koly na bezpečnost proti vykolejení patři mezi problémy spojené s provozem těchto vozidel.