dc.contributor.author |
Ferjenčík, Miloš
|
cze |
dc.contributor.author |
Dechy, Nicolas
|
cze |
dc.date.accessioned |
2017-05-11T11:04:17Z |
|
dc.date.available |
2017-05-11T11:04:17Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
eng |
dc.identifier.issn |
0950-4230 |
eng |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/67511 |
|
dc.description.abstract |
Three serious accidents occurred in three dynamite manufacturing plants within three European countries during a relatively short time period triggering the question of effective external learning. The article discusses the lessons for the prevention of accidents learned from retrospective comparative analysis. It advocates for a better process for learning lessons. It attempts to show how a two level approach to accident analysis may help to reveal a common deeper learning hidden under diverse routine lessons. |
eng |
dc.format |
p. 12-23 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.relation.ispartof |
Journal of Loss Prevention in the Process Industries, volume 44, issue: November |
eng |
dc.rights |
práce není přístupná |
eng |
dc.subject |
Underlying cause |
eng |
dc.subject |
Root cause analysis |
eng |
dc.subject |
Lessons learned |
eng |
dc.subject |
Accident prevention |
eng |
dc.subject |
Explosion |
eng |
dc.subject |
Dynamite |
eng |
dc.subject |
hlubší příčina |
cze |
dc.subject |
analýza kořenových příčin |
cze |
dc.subject |
prevence havárií |
cze |
dc.subject |
exploze |
cze |
dc.subject |
dynamit |
cze |
dc.title |
Three accidents in European dynamite production plants: An attempt to improve the external lessons learning |
eng |
dc.title.alternative |
Tři havárie v evropských výrobnách dynamitu: Pokus zlepšit poučování z externích událostí |
cze |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Ve třech výrobnách dynamitu ve třech evropských zemích nastaly v průběhu poměrně krátkého časového období tři závažné havárie, což vyvolává otázku po účinném poučování z externích událostí. Článek diskutuje poučení pro prevenci havárií, která jsou výsledkem srovnávací zpětné analýzy. Obhajuje lepší postup vyvozování poučení. Pokouší se ukázat, jak může dvouúrovňový přístup k analýze havárie pomoci odhalit společná hlubší poučení skrytá za rozdílnými rutinními poznatky. |
cze |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1016/j.jlp.2016.08.006 |
|
dc.identifier.wos |
000390624900002 |
|
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-84983488715 |
|
dc.identifier.obd |
39876879 |
eng |