Studijní obor:Technologie a management v dopravě a telekomunikacích
Abstrakt:
Kvalita dopravy je jednou ze základních podmínek ovlivňujících životní úroveň. Přístupná doprava je podmínkou začlenění osob se sníženou mobilitou do společnosti. Jednou z možností řešení problematiky dopravy takto handicapovaných občanů jsou přepravy na zavolání. U těchto přeprav je charakteristické, že neexistuje žádný pevný jízdní řád, žádné zastávky a žádné pevně stanovené trasy. Cestující si určí sám místo nástupu, nástupní čas a místo výstupu.
Při realizaci služby na zavolání pro handicapované cestující vystupuje do popředí problém určování tras jízdy jednotlivých vozidel. Úlohu okamžitého určení optimálních tras jízdy vozidel na zavolání lze řešit pomocí metod operačního výzkumu. Tyto metody slouží jako prostředek při řešení úloh z oblasti teorie grafů např. hledání nejlevnějších cest, toků na sítích, rozmístění zdrojů na síti, řešení přiřazovacího problému apod. Výstupem z úlohy je stanovení denního plánu tras jízdy pro všechna vozidla, která jsou v daném dni k dispozici. Optimalizace spočívá v minimalizaci popř. maximalizaci účelové funkce při splnění všech omezujících podmínek.
Hlavním cílem zpracovávané disertační práce je vytvořit základní metodologický aparát určení tras jízd vozidel na zavolání.