Filosofické aspekty Komenského Pampaedie
Bakalářská práceOmezený přístupDatum publikování
2016
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřena k filosoficko-výchovným snahám Jana Amose Komenského. Vychází především z Komenského Pampaedie, čtvrté části Komenského opus grande De rerum humanarum emendatione consultatio catholica (Obecná porada o nápravě věcí lidských) , v níž je detailně propracován Komenského systém universálního vzdělávání. Práce se dále opírá také o komeniologické texty Jana Patočky a dalších interpretů Komenského filosofie výchovy.
Bakalářská práce se zabývá především Komenského universalismem, jehož ústředním tématem je zásada omnes omnia - omnino; věnuje pozornost též všeškolství, všeknižnictví, všeučitelství a stupňům celoživotního vzdělávání popsaným v Pampaedii. Komenský zastával názor, že člověk je ze své přirozenosti imago Dei, a že má proto všechny předpoklady k universálnímu vzdělání. Doklad lidské touhy po vzdělání Komenský nalezl v universalisticky pojatém encyklopedismu. Bakalářská práce mimo jiné mapuje triadickou výstavbu Pampaedie a je zde také nastíněn význam Pampaedie v rámci Obecné porady. Poslední část práce se zabývá Patočkovým výkladem Pampaedie, zvláště Pampaedií jako inspirací "pedagogiky obratu".
Rozsah stran
46 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Pouze v rámci univerzity
Název akce
ISBN
Studijní obor
Filozofie
Studijní program
Filozofie
Signatura tištěné verze
D34039
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (studovna)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
Komenský, Jan Amos, universalismus, všeobecná náprava, výchova k lidskosti, lidská přirozenost, filosofie výchovy, Comenius, Jan Amos, universalism, reformation, education for humanity, human nature, philosophy of education