Study discipline:Provozní spolehlivost dopravních prostředků a infrastruktury: Ochrana životního prostředí v dopravě
Abstract:
Práce popisuje a hledá další možnosti optimalizace dávkování chemických posypových materiálů při provádění zimní údržby silnic zavedením a použitím nových technologií (měření teploty povrchu vozovky termokamerou, bezkontaktními teploměry a využití matematických modelů zaměřených na výpočet předpovědi teploty povrchu vozovky). V práci je na základě vlastních termálních měření zpracován výpočet a kalkulace možných úspor posypu na konkrétním úseku silnice za jedno zimní období při respektování a využití zjištěných termálních diferencí povrchu komunikace jednotlivých dílčích úseků od průměrné referenční hodnoty v rámci údržbového okruhu (oblasti). Návrh optimalizace posypových dávek chemických rozmrazovacích prostředků zimní údržby silnic není cílen pouze na ekonomický a kvalitativní přínos, ale významnou měrou také na hledisko environmentální. Pro reálné využití v praxi je výsledný návrh zpracován nejen v tabulkové databázi, ale i v geografickém informačním systému (GIS) v podobě mapového výstupu, za použití GPS lokalizace a liniového provozního staničení příslušné komunikace.