Digitální knihovnaUPCE
 

Disertační práce / Dissertations DFJP (Ph.D.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/5736

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 154
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Synergie preferenčních opatření ve veřejné dopravě
    (Univerzita Pardubice, 2024) Chlumecký, Jaroslav; Drdla, Pavel (školitel); Bulíček, Josef; Gogola, Marián; Týfa, Lukáš
    Disertační práce na základě podrobné analýzy vědeckého poznání problematiky preferenčních opatření ve veřejné dopravě obsahuje návrh metodiky na správné hodnocení použití synergického preferenčního opatření. Pojmem synergie se rozumí propojení dvou nebo více opatření upřednostnění jízdy vozidla MHD za účelem zvýšení spolehlivosti dodržování jízdního řádu a zvýšení konkurenceschopnosti veřejné dopravy. K návrhu metodiky je použito několik výzkumných metod. Mezi tyto metody patří primárně matematický nástroj Petriho sítě, který je použit pro účel podrobné charakteristiky jednotlivých synergických opatření. Dále jsou použity vybrané metody vícekriteriálního rozhodování a porovnávání sloužící ke stanovení úhlu pohledu na přístup k řešení dané problematiky. Konkrétně je pro tento účel použita metoda analýzy silového pole a Saatyho metoda. Z této metodické části následně vyplývá verifikace a validace návrhu na konkrétní reálné síti a následné celkové vyhodnocení. Hlavním výstupem práce je obecné hodnocení jednotlivých synergií, které má dát rozhodovateli o realizaci daného preferenčního opatření informaci, zda ta konkrétní zamýšlená varianta je adekvátní či ne.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Model IDS na nadregionální úrovni
    (Univerzita Pardubice, 2024) Froněk, Jan; Drdla, Pavel (školitel); Cempírek, Václav; Drahotský, Ivo; Kendra, Nartin
    V první části disertační práce je provedena analýza současného stavu IDS v ČR i v zahraničí a současného stavu vědeckého poznání k dané problematice. Autor se zaměřuje zejména na princip provozování jednotlivých IDS, tarifní strukturu, skladbu jízdních dokladů, možnosti odbavení a další náležitosti, např. integraci druhů dopravy, značení linek, značení zón nebo princip linkového vedení. Následně je v práci stanoven cíl disertační práce a metody řešení návrhu. Druhá (návrhová) část práce představuje autorův návrh modelu sjednocení integrovaných dopravních systémů na nadregionální úrovni. Návrh je zpracován ve třech variantách jako matematicko-grafický model s využitím tzv. tarifních grafů. Cílem této disertační práce je navrhnout a doporučit jednu variantu modelu integrovaného dopravního systému na nadregionální úrovni, který by byl aplikovatelný na území ČR.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Možnosti odstranění bariér v rámci železniční nákladní přepravy prostřednictvím sdílení dat
    (Univerzita Pardubice, 2023) Šohajek, Petr; Soušek, Radovan (školitel); Čamaj, Juraj; Leso, Martin; Teichmann, Dušan
    Disertační práce se zabývá tématem odstranění bariér v rámci železniční nákladní přepravy prostřednictvím sdílení dat mezi jednotlivými aktéry přepravního procesu. Práce je založena na dosavadních poznatcích v oblasti informačních systémů, systémů automatické identifikace, dispečerského řízení a železničního přepravního systému. Náplní práce je představení sady návrhů sloužících k eliminaci bariér, které spočívají ve vytvoření systému pro podporu rozhodování dispečerů na bázi metod vícekriteriálního rozhodování, fuzzy logiky a zajištění relevantních dat pomocí technologie RFID.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    CFD model of vehicle condenser
    (Univerzita Pardubice, 2023) Schmid, Michal; Tomek, Petr (školitel); Kozubková, Milada; Novotný, Jan
    The AC condenser plays a vital role in HVAC systems (Heating Ventilating Air Conditions). In vehicles, it is typically located within a cooling pack, alongside other heat exchangers. The dissipation of heat from the AC condenser directly affects surrounding components. Therefore, accurate modeling of heat transfer between the refrigerant and air is crucial for vehicle development, especially nowadays for battery electric vehicles. The proposed model enhances the spatial distribution of heat transfer, resulting in improved air temperature predictions. The proposed model is based on the well-known and established ? - NT U approach and iterative takes into account the appropriate relation according to the refrigerant phase during the condensation process occurring in the condenser. Additionally, the approach reduces the amount of required input data and relies on directly measured condenser characteristics, leading to more generic approach. In the thesis, a dedicated test equipment was developed for input data measurement and model verification. The proposed model was tested under two distinct conditions and compared with measurements. The model exhibited good agreement with the measurements in predicting refrigerant inlet and outlet temperatures, as well as relatively good agreement in air outlet temperature prediction. Furthermore, additional development tasks were identified as well.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Methodology of Thermal Stress Determination in Continuous Welded Rail
    (Univerzita Pardubice, 2022) Vnenk, Petr; Culek, Bohumil (školitel); Chrostowski, Piotr; Plášek, Otto; Popović, Zdenka
    This dissertation deals with the stress determination in continuous welded rail and proposes a methodology to determine the development of the neutral temperature. It summarizes the current knowledge in this field and presents results of the performed research. The performed research covers problems of the rail temperature determination, specifically the investigation into the impact of air temperature, cloudiness and geography on the rail temperature; and problems of the continuous welded rail neutral temperature development, specifically the continuous welded rail strain monitoring and the determination of the neutral temperature development.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Přístupnost dopravních staveb v systémech veřejné hromadné dopravy
    (Univerzita Pardubice, 2022) Košťálová, Jana; Matuška, Jaroslav (školitel); Drdla, Pavel; Klokočka, Jiří; Tomandl, Vladimír
    Disertační práce se zabývá analýzou současného stavu vědeckého i praktického poznání v oblasti přístupnosti přestupních uzlů v ČR i v zahraničí. Analyzuje metodické přístupy k navrhování bezbariérového prostředí ve vybraných evropských zemích a v Japonsku, které v různé míře aplikují přístupy Universálního Designu. Disertační práce se věnuje přestupním uzlům se společným nástupištěm hrana ? hrana v regionální, příměstské i vysokorychlostní dopravě. Tato nástupiště v domácí legislativě nemají oporu v přípravné ani v projekční fázi. Výstupem řešení disertační práce je ?Metodika integrální přístupnosti přestupních uzlů?, zohledňující nejen samotné prostředí terminálů veřejné dopravy, ale i související aspekty vyplývající z dopravních, územně-technických a stavebně-technických vazeb okolí. Návaznost funkčních ploch ovlivňuje výslednou úroveň přístupnosti i finanční náročnost vyvolaných úprav.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Vzdálené řízení dopravy v krizových situacích
    (Univerzita Pardubice, 2022) Šustr, Martin; Soušek, Radovan; Buganová, Katarína; Hájek, Petr; Teichmann, Dušan
    V práci je řešena problematika krizových situací v železniční dopravě, a to v souvislosti s dálkovou obsluhou zabezpečovacího zařízení a řízením dopravy centrálními dispečerskými pracovišti. Je důležité, aby jejich systém v době krizových situací nesnižoval celkovou odolnost železniční dopravní infrastruktury a aby nedocházelo k omezování provozu. Současné krizové plány se věnují obnově poškozené dopravní infrastruktury pouze na úrovni obnovení a výstavby železničních tratí za použití technických úlev. Neanalyzují však blíže přerušení funkčnosti řízení drážního provozu na železniční síti. Tato práce se zabývá optimalizací řízení železničního provozu v případě narušení fungování centrálních dispečerských pracovišť. Navržená optimalizace spočívá v přenesení na nižší stupně řízení.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Kalkulace logistických nákladů skladování
    (Univerzita Pardubice, 2022) Kučera, Tomáš; Křupka, Jiří; Cempírek, Václav; Dyntar, Jakub; Říha, Zdeněk
    Disertační práce vychází z provedené literární rešerše, ve které je využito vědeckých zdrojů zaměřených na problematiku kalkulací logistických nákladů skladování. Disertační práce obsahuje vytyčený cíl, kterým je vytvoření kalkulačního systému logistických nákladů skladování u poskytovatele logistických služeb; zabývá se též přehledem vědeckých metod, které jsou využity pro splnění definovaného cíle. Hlavním obsahem je vlastní řešení disertační práce se zaměřením na aplikaci metody activity-based costing a metody případového usuzování v oblasti kalkulací logistických nákladů skladování u vybraných poskytovatelů logistických služeb. Je také provedeno vyhodnocení a diskuze získaných výsledků disertační práce a jsou uvedeny vlastní přínosy doktoranda.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    FRACTURE TOUGHNESS ANALYSIS OF AUTOMOTIVE STEEL IN PLANE STRESS
    (Univerzita Pardubice, 2021) M R, Sunil Kumar; Gajdoš, Lubomír; Londe, Neelakantha .V.
    Cílem výzkumné práce bylo stanovení lomové houževnatosti ocelí pro aplikace na karoserie automobilů v podmínkách dominantní rovinné napjatosti (tenké plechy) hodnocením energie spotřebované rozvojem lomu. Nedostatek vhodných mezinárodních standardů a komplikovaná metodologie testování byly motivací pro hledání spolehlivé alternativní metody. Většina stávajících mezinárodních norem pro měření lomové houževnatosti je primárně navržena na základě dominantního stavu rovinné deformace. Proveden byl komplexní průzkum metod, založených na přímé evidenci energie při rozvoji lomu a studovány parametry, které ji ovlivňují. Pro stanovení lomové houževnatosti dvoufázové oceli (DP450) a oceli bez intersticí (IF) byla úspěšně použita metoda ?Essential Work of Fracture? (EWF). V práci je ověřena aplikovatelnost metody EWF v různých režimech zatížení ? tah, smyk, kombinovaný mód; analyzován je vliv poloměru vrubu na lomovou houževnatost. Pomocí krystalografických analýz (EBSD) jsou komplexně studovány všechny parametry materiálu ovlivňující lomovou houževnatost. Fraktografické analýzy lomových ploch po EWF testu jsou provedeny pomocí rastrovacího elektronové mikroskopie (SEM). Pro oceli DP450 a IF byla studována lokální deformace vyvolaná během rozvoje lomu. Mezní diagramy tvařitelnosti (FLD) a diagramy meze destrukce (FFD) jsou konstruovány pro DP450 a IF ocel a doplněny o vyhodnocení zkoušek rozšiřování otvoru. Finálně je provedeno komplexní srovnání a analýza provázanosti výše uvedených parametrů.
  • Náhled
    Disertační práceOtevřený přístup
    Fracture toughness analysis of automotive steel in plane stress TOUGHNESS ANALYSIS OF AUTOMOTIVE STEEL IN PLANE STRESS
    (Univerzita Pardubice, 2021) M R, Sunil Kumar; Schmidová, Eva; Gajdoš, Lubomír; Londe, Neelakantha .V.
    Cílem výzkumné práce bylo stanovení lomové houževnatosti ocelí pro aplikace na karoserie automobilů v podmínkách dominantní rovinné napjatosti (tenké plechy) hodnocením energie spotřebované rozvojem lomu. Nedostatek vhodných mezinárodních standardů a komplikovaná metodologie testování byly motivací pro hledání spolehlivé alternativní metody. Většina stávajících mezinárodních norem pro měření lomové houževnatosti je primárně navržena na základě dominantního stavu rovinné deformace. Proveden byl komplexní průzkum metod, založených na přímé evidenci energie při rozvoji lomu a studovány parametry, které ji ovlivňují. Pro stanovení lomové houževnatosti dvoufázové oceli (DP450) a oceli bez intersticí (IF) byla úspěšně použita metoda „Essential Work of Fracture” (EWF). V práci je ověřena aplikovatelnost metody EWF v různých režimech zatížení - tah, smyk, kombinovaný mód; analyzován je vliv poloměru vrubu na lomovou houževnatost. Pomocí krystalografických analýz (EBSD) jsou komplexně studovány všechny parametry materiálu ovlivňující lomovou houževnatost. Fraktografické analýzy lomových ploch po EWF testu jsou provedeny pomocí rastrovacího elektronové mikroskopie (SEM). Pro oceli DP450 a IF byla studována lokální deformace vyvolaná během rozvoje lomu. Mezní diagramy tvařitelnosti (FLD) a diagramy meze destrukce (FFD) jsou konstruovány pro DP450 a IF ocel a doplněny o vyhodnocení zkoušek rozšiřování otvoru. Finálně je provedeno komplexní srovnání a analýza provázanosti výše uvedených parametrů.