Abstrakt:
Tato bakalářská práce bude zaměřena na zmapování a komparaci chodu a výchovy španělské rodiny vyšší vrstvy a české rodiny střední třídy. Výsledky mohly být zaznamenány díky půlročnímu terénnímu výzkumu ve Španělsku, který byl veden metodou zúčastněného a otevřeného pozorování. Po celou dobu výzkumu jsem se snažila o emický pohled a vyhodnocování výsledků práce za pomoci kulturního relativismu.
Mezi nejdůležitější životní hodnoty španělské zámožné rodiny patří kariéra, úspěch a dobrá reputace, proto jsou na členy rodiny aplikovány vysoké požadavky už od útlého dětství, avšak pravděpodobně za cenu ztráty intimity nejbližší rodiny a rodinných hodnot. Děti zde tráví svůj čas převážně se svými au-pair, nejsou vedeny k samostatnosti, a chvíle strávené s rodiči jsou brány jako nadstandard. Zajímá mě zejména možnost aplikace tohoto, pro českou společnost, v tento čas netypického stylu výchovy na české děti z pohledu jejich rodičů a dále také z pohledu samotných au-pairs, kdy hlavním cílem bude zodpovězení výzkumné otázky, zda zkušenost s prací au-pair následně ovlivňuje pohled na uspořádání vlastní budoucí rodiny.
Práce se bude také týkat fenoménu au-pair obecně, motivace k vycestování za účelem práce s dětmi v zahraničí a dále konkrétně au-pairs ve španělských movitých rodinách. Tato část výzkumu byla zpracována jako kvalitativní výzkum s menším množstvím respondentů z důvodu hlubšího proniknutí do problematiky. Byl veden metodou zúčastněného pozorování, strukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů, komparace vzájemných zkušeností respondentů a evaluace.