Digitální knihovnaUPCE
 

Filosofie výchovy u Jana Patočky

Diplomová práce
Náhled není k dispozici

Datum publikování

2012

Vedoucí práce

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Univerzita Pardubice

Abstrakt

Práce je zaměřena na pojetí člověka a výchovy u Jana Patočky, významného českého filosofa. První kapitola se zabývá odlišností pedagogiky a filosofií výchovy. Je zde popsán význam a důležitost filosofie pro otázky výchovy. Tato kapitola přibližuje, co výchova z filosofického hlediska znamená. Jsou zde analyzovány předpoklady, možnosti a meze výchovy. Výchova je pojímána jako vztah člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému. Především je zde promýšlen člověk jako vychovávaný a vychovatel jako vychovávající. Práce je zaměřena na výklad jednotlivých pojmů z oblasti filosofie výchovy. Patočkova výchova je péčí o duši, starostí o lidskost. Výchova míří nejen ke svobodě jedince, ale i druhých. V druhé kapitole jsou nastíněny historické proměny výchovy, pozornost je zaměřena na Sókratův dialog, Platónskou paideiu, křesťanské educatio a především na J. A. Komenského a pojetí otevřené duše, která je schopna přesahu (transcendence). Třetí kapitola rozpracovává lidskou existenci v souvislosti s péčí o duši. Duše je pojímána jako ovládnutí sebe sama. Tuto kapitolu doplňuje Patočkovo pojetí tří životních pohybů, které neodmyslitelně souvisejí s lidským bytím a péčí o duši.

Rozsah stran

93 s.

ISSN

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

Bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Filozofie

Studijní program

Filozofie

Signatura tištěné verze

D25749

Umístění tištěné verze

Univerzitní knihovna (sklad)

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

Patočka, Jan, filosofie výchovy, výchova, péče o duši, lidskost, bytí člověka, philosophy of education, education, care of soul, humanity, being

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced