Digitální knihovnaUPCE
 

Fakulta filozofická / Faculty of Arts and Philosophy

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3843

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 2002
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti
    (Univerzita Pardubice, 2024) Kuklíková, Eliška; Rýdl, Karel; Šándorová, Zdenka
    Bakalářská práce se zaměřuje na vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti. Po úvodu následuje teoretická část, která je rozdělena na několik kapitol. První kapitola se zabývá speciální pedagogikou, kde jsou diskutovány termíny, historický vývoj a současný stav této disciplíny. Další kapitola se věnuje rozdělení poruch a vad, zahrnující specifické vývojové poruchy učení, somatopedii, smyslové poruchy a poruchy řeči, a psychopedii. Speciální školství je tématem další kapitoly, která mapuje jeho historický vývoj a současný stav. Následuje kapitola o legislativě, kde jsou popsány klíčové zákony a události v oblasti speciálního školství od roku 1948 do současnosti. Speciální pedagog a rámcový vzdělávací program jsou dalšími tématy, kterým je věnována pozornost v teoretické části. Praktická část práce zahrnuje experimentální výzkum, jehož metodologie je popsána v samostatné kapitole. Výzkum se zaměřuje na kvalitativní rozhovory se zaměstnanci zkoumaných zařízení, s cílem zjistit jejich postoj a praktické zkušenosti s výukou žáků se speciálními potřebami.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Covid-19 jako výzva pro studenty
    (Univerzita Pardubice, 2024) Kasiankova, Maryia; Yalcin-Heckmann, Lale; Horálek, Adam
    Diplomová práce zkoumá problémy, kterým studenti čelili během pandemie COVID-19, a využívá přístup kvalitativní analýzy prostřednictvím rozhovorů. Teoretický rámec vychází z teorie plánovaného chování a Bourdieuova konceptu habitu, aby bylo možné porozumět reakcím studentů na chování a sociálnímu vnímání uprostřed pandemie. Empirická část využívá narativní přístup a zkoumá témata, jako je osobní adaptace, společenské důsledky, emocionální pohoda a změny životního stylu. Prostřednictvím rozhovorů se studie zabývá různými problémy, které studenti zažívají, včetně přechodu na online učení, omezené socializace a emocionálních bojů. Analýza poskytuje vhled do rozmanitých zkušeností a mechanismů zvládání studentů v tomto náročném období. V závěru jsou syntetizována zjištění a diskutována omezení studie, která poskytují komplexní pochopení dopadu COVID-19 na životy studentů.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Arthurian Legend in Popular Culture
    (Univerzita Pardubice, 2024) Foersterová, Veronika; Bubíková, Šárka; Roebuck, Olga
    Tato diplomová práce se zaměřuje na transformaci artušovských legend v moderních filmových a televizních adaptacích, konkrétně Meč v kameni, Monty Python a svatý grál, Excalibur a Merlin. Cílem je analyzovat, jak vybrané adaptace reinterpretují artušovské legendy a sledovat, jak pracují s prvky jako je magie, magické předměty, postava druida a jak řeší otázky genderu a sociální struktury.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Roles of Siblings in Folktales
    (Univerzita Pardubice, 2024) Pecková, Kateřina; Bubíková, Šárka; Kleprlík, Michal
    Tato diplomová práce se zabývá zobrazením sourozenců a jejich vztahy v lidových vyprávěních a pohádkách ve čtyř zvolených sbírkách. Teoretická část práce se věnuje představení žánru lidové pohádky (folktale), měnící se popularitě tohoto žánru od středověku po současnost a také vysvětlení strukturalismu, jakožto oblíbeného přístupu pro analýzu lidových vyprávění a pohádek. Podstatná část práce je silně inspirovaná výzkumem Kramerové, Noormanové a Brockmanové z roku 1999, který se zabýval vztahy sourozenců v textech dětské literatury. Tato práce se snaží replikovat jejich metodologii a analyzuje lidové pohádky z hlediska pořadí narození hlavních postav, jejich genderu a témat. Cílem práce je vyslovení obecnějších závěrů o povaze zobrazování sourozenců a vztahů mezi nimi a porovnání zjištěných výsledků s výsledky původního výzkumu.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Review of Research into Explicit and Implicit Learning of English
    (Univerzita Pardubice, 2024) Judytková, Veronika; Černá, Monika; Reimannová, Irena
    This bachelor thesis focuses on explicit and implicit learning of languages in the context of second language acquisition. The theoretical part deals with defining second language acquisition, presenting second language acquisition perspectives and describing explicit and implicit learning and knowledge. The practical part aims to structure a traditional review to answer established research questions about implicit learning of English.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Stereotypes and Prejudice in American Born Chinese
    (Univerzita Pardubice, 2024) Dlabová, Lucie; Kohlová, Petra; Kalavská, Petra
    The work deals with a cultural-historical context of Asian Americans, focusing on the legislation that influenced the lives of Asian immigrants, the Asian immigration waves and general relationships between Americans and Asian immigrants throughout history. Furthermore, this thesis focuses on the analysis of stereotypes and prejudice which influence the lives of the Chinese in the graphic novel American Born Chinese by Gene Luen Yang. This graphic novel is also discussed in terms of Asian American literary context where other Asian-American authors are mentioned.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Evaluating Teacher-made Language Tests for Assessing Upper-Secondary Students' English Proficiency
    (Univerzita Pardubice, 2024) Hofman, Daniel; Keplová, Kateřina; Černá, Monika
    This thesis focuses on the creation process of teacher-made tests assessing upper-secondary students' English proficiency with a focus on grammar and vocabulary. The theoretical part researches the testing of these aspects of language, principles applied to tests, and planning and designing a test in detail to establish the foundation for the practical part. The practical part describes the way teachers prepare their tests and analyse their methods based on the insights derived from the theoretical part.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Odměny a tresty ve výchově dětí středního školního věku v menších obcích a ve městech
    (Univerzita Pardubice, 2024) Vančurová, Monika; Škoviera, Albín; Myslivec, Jaroslav
    Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Integrace ukrajinských žáků do základních škol v České republice po únoru 2022
    (Univerzita Pardubice, 2024) Pilařová, Linda; Hájková, Lucie; Myslivec, Jaroslav
    Diplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajinu. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti. Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Alzheimerova choroba v životě rodiny
    (Univerzita Pardubice, 2024) Malá, Andrea; Hájková, Lucie; Sychrová, Adriana
    Diplomová práce se bude zabývat Alzheimerovu chorobu. Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na charakterizování Alzheimerovy choroby, možnosti sociální péče a nastínění možností kompenzace. Diplomová práce bude dále zaměřena na popis sociálních služeb a psychohygienu pečujících osob. Praktická část diplomové práce bude zaměřena na kvalitativní výzkumnou studii. Bude proveden polostrukturovaný rozhovor s rodinnými příslušníky osob s Alzheimerovou chorobou. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak Alzheimerova choroba ovlivnila a ovlivňuje život rodiny.