Abstrakt:
Bakalářská práce sleduje dopad holokaustu na židovské myšlení, tedy jak se Židé s tímto traumatem vyrovnávají až do současnosti. První kapitola pojednává o holokaustu obecně. Uvádí pohled židovského historika Jehudy Bauera na jedinečnost holokaustu mezi ostatními genocidami, vymezuje slovo šoa/holokaust a společně s Šalomem Rosenbergem hledám odpověď na to, lze-li v holokaustu najít smysl. Druhá až pátá kapitola je jádrem této práce, v němž jsou sledovány názory na holokaust židovských myslitelů jakými jsou Emil Fackenheim, Ignaz Maybaum, Simcha Elberg a Richard Rubenstein. Na jejich úvahách se snaží ukázat, že k tomuto tématu lze přistoupit z mnoha rozličných pohledů, že každá odpověď je originální a že zde neexistuje žádné dogma. Šestá kapitola se věnuje chápání holokaustu jako mipnej chataejnu. Tento diskutovaný termín o židovské vině na holokaustu bude vyvracet David W. Halivni svými příklady z Tanachu. Sedmá a poslední kapitola reflektuje židovsko-křesťanský dialog o holokaustu a v závěru této kapitoly uvádí zamyšlení Elieho Wiesela nad rostoucím neonacismem a otázkou, zda se svět z holokaustu poučil.