Abstrakt:
V dnešní době je velmi často diskutované téma volného času a jeho trávení. S problematikou volného času jsou spojeny i termíny neformální a zájmové vzdělávání. Jde o fenomény, které mají na člověka nepochybně pozitivní vliv. Neformální a zájmové vzdělávání jsou založeny na dobrovolném rozhodnutí a odehrávají se v době volného času. Jsou zaměřeny na získávání vědomostí a dovedností, které mohou člověku zlepšit společenské uplatnění a plní i funkci relaxační. Tato diplomová práce se zabývá jejich vlivem na mládež, konkrétně zdali neformální vzdělávání může působit jako nástroj prevence vzniku stereotypního uvažovaní, zaměřeného na minoritní skupiny, tedy skupiny národnostní, etnické či skupiny sociálně vyloučené. Práce je založena na kvalitativním výzkumu mezi mladými lidmi ve věku 15 - 20 let, kteří jsou aktivními členy organizace Junák - svaz skautů a skautek ČR, která je největší mládežnickou organizací v České republice a její činnost spadá do oblasti neformálního a zájmového vzdělávání.