Abstract:
Stereotypní obrazy označují, jak již z názvu vyplývá (stereotyp z řečtiny znamená něco pevného), velmi silně zakořeněné představy, které se jen velmi pomalu a těžko dají změnit. Sami o sobě nemusí symbolizovat nic negativního. Vyvíjeli se dlouhá staletí a vyznačují se generalizací zkušeností a dojmů, které mohou, ale nemusí být v rozporu se skutečností. Velmi často mají také emocionální obsah. Slouží mimo jiné k orientaci jednotlivce ve společnosti. Nejen v rámci národnostních stereotypů dochází často k vymezení sebe sama vůči něčemu jinému, cizímu. Pak hovoříme o auto- a heterostereotypech, které spolu mnohdy zrcadlově korespondují. V některých případech (např. vůči Německu) se v Čechách vyvinuly obrazy nepřátel- "Feindlilder". Stejně tak existuje mnoho jiných obrazů nepřátel po celé Evropě, zpravidla u sousedících států. "Feindbilder" mají zpravidla pragmatickou funkci, jsou využívány k politické manipulaci a mohou sloužit k uvolnění agrese. Stereotypy jako takové budou vždy existovat a dále se rozvíjet, je však nutné si uvědomit, na jakém principu vznikají a jak mohou být zneužity. Svou roli zde nehrají jen někteří politici, ale i masová média.