K problematice plastických přetvoření povrchových vrstev železničního kola
Článekpeer-reviewedpublishedDatum publikování
2006
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Trvající problémy vzniku poruch v oblasti jízdní plochy železničních kol vyžadují nové přístupy výzkumu zejména v oblasti experimentů, jelikož doposud nelze věrohodně modelovat fyzikální procesy pomocí programových systémů. Tyto děje se odehrávají v povrchových vrstvách kontaktně vázaných těles s rozměrem 10-4 - 10-5 m, kde dochází ke strukturním změnám, včetně vzniku oblastí doposud metalograficky nepopsaných. Pro získání informací, které vedou k modifikaci v současné době akceptovaných mezních stavů je nezbytné realizovat řízený experiment sledující historii kontaktního zatížení. Z dosavadních metalografických sledování lze považovat za prokázané, že prvotně probíhající proces plastických deformací, jehož důsledkem je zpevnění objemů materiálu v kontaktní oblasti, má dominantní vliv na vznik a rozvoj povrchových vad. Jelikož při analýze se nelze opírat o fenomenologické konstanty materiálu, musí numerické modelování selhávat a naopak, experimentální výzkum nelze opírat o konvenční zařízení (např. Amsler). Z uvedených důvodů je na DFJP vyvinuto a realizováno speciální zkušební zařízení, jehož funkce je v příspěvku diskutována.
Rozsah stran
s. 57-70
p. 57-70
p. 57-70
ISSN
1211-6610
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 11(2005)
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
47578
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (studovna)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
železniční kola, povrchové vady, plastické deformace, poruchy