Publikace: Osobnost JUDr. Emila Ščuky a její role v interkulturní výchově a ve vzdělávání
Závěrečná práceopen accessNačítá se...
Datum
Autoři
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Významnou roli v pedagogice a psychologii sehrává teorie osobnosti. Jde nejenom o osobnost žáka jako objektu výchovy a vzdělávání učitelem, ale i o osobnost významných lidí, kteří se zapsali do historie svým životním profesním příběhem, specifickým životem a odborným vkladem do edukační teorie a praxe. Cílem práce je analyzovat hlavní aspekty života a díla romské osobnosti JUDr. Emila Ščuky z hlediska jeho přínosu pro interetnické soužití, interkulturní psychologii a pedagogiku. V teoretické části závěrečné práce se opíráme o publikace odborníků v oblasti psychologie osobnosti, sociologie a pedagogiky, zaměřené na oblast výchovy a vzdělávání obecně. Tento přístup aplikujeme na zkoumání významu hodnoty vzájemné interetnické komunikace a pomoci mezi Romy a neromy, prosazované také E. Ščukou. Praktická část je zaměřena na analýzu vybraných a dostupných rozhovorů s Emilem Ščukou, zaměřených na jeho roli v procesu tzv. romského národního obrození. Výstupem práce je také ukázka edukačního materiálu pro děti a dospělé. Jeho obsahem bude prezentace příběhu osobnosti Emila Ščuky i dalších vybraných romských i neromských osobností a jejich přínosu k rozvoji romského národa.
Popis
Klíčová slova
Romové, škola, romský národ, romské národní obrození, osobnost, pedagogika, interkulturní psychologie, interkulturní výchova a vzdělávání, filozofie výchovy