Publikace: The Reversal of Gender Roles: Girl Gangs in Rebecca Prichard’s Yard Gal
Článekopen accesspeer-reviewedpublished| dc.contributor.author | Kalavská, Petra | |
| dc.date.accessioned | 2024-08-24T07:32:15Z | |
| dc.date.available | 2024-08-24T07:32:15Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.description.abstract | The article concentrates on the dramatic work by the younger generation of British women who started writing in the 1990s and explains why their plays were not initially seen to fit into the category of womenʼs drama. It considers the changes in feminist thinking and the reasons why second-wave feminism seems to have lost its edge and became regarded as insufficient by the new generation. Even though Yard Gal (1998) by Rebecca Prichard (1971) differs from the feminist plays written in the 1980s, the article suggests that it is a subtly feminist and implicitly political play as it condemns apolitical power feminism which does not consider the disadvantaged and socially deprived. The play criticises ʻgirl powerʼ and uncovers the deleterious effects of postfeminism as it does not aim to transform the social reality of those who are on the edge of British society. | eng |
| dc.description.abstract-translated | Článek se zabývá dramatickou tvorbou mladší generace britských autorek, které začaly psát v 90. letech 20. století, a vysvětluje, proč jejich díla nebyla původně řazena do kategorie ženského dramatu. V 90. letech dominují na britských jevištích hry od mladých mužů zabývajících se krizí maskulinity, vykořeněností machistických jedinců a sexismem. Mladou generaci ovšem reprezentuje i několik „rozhněvaných mladých žen“, které začaly psát v době, kdy se feminismus považoval za nepotřebný a zastaralý přežitek. Článek zvažuje změny ve feministickém myšlení a důvody, proč druhá vlna feminismu začala být vnímána jako neadekvátní. Přestože dílo mladší generace žen zdánlivě nezapadá do kategorie ženského psaní, tento článek staví na poměrně novém výzkumu, vyjímá hru Yard Gal (1998) od Rebeccy Prichard (1971) z „in-yer-face“ divadla a začleňuje ji do kategorie ženské tvorby. | cze |
| dc.format | p. 19-30 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.15452/OJoEP.2023.15.0010 | |
| dc.identifier.issn | 1803-8174 | |
| dc.identifier.obd | 39889601 | |
| dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85183859132 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10195/83844 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.publicationstatus | published | eng |
| dc.relation.ispartof | Ostrava Journal of English Philology, volume 15, issue: 2 | eng |
| dc.relation.publisherversion | https://dokumenty.osu.cz/ff/journals/ostravajournal/15-2/OJoEP_23_2_Kalavska.pdf | |
| dc.rights | open access | eng |
| dc.rights.licence | CC BY-NC 4.0 | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
| dc.subject | In-Yer-Face Theatre | eng |
| dc.subject | postfeminism | eng |
| dc.subject | power feminism | eng |
| dc.subject | Rebecca Prichard | eng |
| dc.subject | Yard Gal | eng |
| dc.subject | In-Yer-Face divadlo | cze |
| dc.subject | postfeminismus | cze |
| dc.subject | Rebecca Prichard | cze |
| dc.subject | Yard Gal | cze |
| dc.title | The Reversal of Gender Roles: Girl Gangs in Rebecca Prichard’s Yard Gal | eng |
| dc.title.alternative | Záměna rolí: Dívčí gangy v Yard Gal od Rebeccy Prichard | cze |
| dc.type | Article | eng |
| dspace.entity.type | Publication |
Soubory
Původní svazek
1 - 1 z 1
Načítá se...
- Název:
- OJoEP_23_2_Kalavska.pdf
- Velikost:
- 150.62 KB
- Formát:
- Adobe Portable Document Format