Publikace: Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východiska waldorfské pedagogiky
Závěrečná práceNačítá se...
Datum
Autoři
Ronovský, Vít
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Waldorfská pedagogika bývá předmětem kritiky, která často k jejím východiskům spočívajícím v anthroposofii přistupuje spíše povrchně a nezřídka je chápe jako "náboženskou ideologii". Cílem této práce je podrobné zmapování těchto východisek a jejich uchopení jakožto specifického paradigmatu. V první části se tedy věnuje původu waldorfské pedagogiky, v druhé pak podrobně rozebírá goetheanistickou teorii poznání na příkladu různých věd a fenomenologickou metodu. Třetí část práce analyzuje anthroposofickou antropologii v pozadí waldorfské pedagogiky a konečně poslední čtvrtá kapitola nahlíží tato východiska perspektivou konceptu paradigmatu včetně problematiky "náboženskosti" waldorfských škol. Nakonec se práce zabývá otázkou souměřitelnosti a komunikovatelnosti paradigmat.
Popis
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, anthroposofie, geotheanismus, duchovní věda, paradigma, anthroposofie, geotheanismus, geisteswissenchaft, Waldorfpädagogik