Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východiska waldorfské pedagogiky

Závěrečná práce
dc.contributor.advisorRýdl, Karel
dc.contributor.authorRonovský, Vít
dc.date.accepted2010
dc.date.accessioned2011-03-08T08:32:17Z
dc.date.available2011-03-08T08:32:17Z
dc.date.issued2010
dc.description.abstractWaldorfská pedagogika bývá předmětem kritiky, která často k jejím východiskům spočívajícím v anthroposofii přistupuje spíše povrchně a nezřídka je chápe jako "náboženskou ideologii". Cílem této práce je podrobné zmapování těchto východisek a jejich uchopení jakožto specifického paradigmatu. V první části se tedy věnuje původu waldorfské pedagogiky, v druhé pak podrobně rozebírá goetheanistickou teorii poznání na příkladu různých věd a fenomenologickou metodu. Třetí část práce analyzuje anthroposofickou antropologii v pozadí waldorfské pedagogiky a konečně poslední čtvrtá kapitola nahlíží tato východiska perspektivou konceptu paradigmatu včetně problematiky "náboženskosti" waldorfských škol. Nakonec se práce zabývá otázkou souměřitelnosti a komunikovatelnosti paradigmat.cze
dc.description.abstract-translatedDie Waldorfpädagogik wird oft kritisiert. Diese Kritik versteht oft ihre anthroposophischen Grundlagen oberflächlich und erklärt sie als „religiöse Ideologie“. Das Ziel von dieser Arbeit ist es, die antroposophischen Grundlagen detailiert zu erforschen und sie als ein spezifisches Paradigma zu erfassen. Im ersten Teil widmet sich die Arbeit der Entstehung der Waldorfpädagogik, im zweiten Teil analysiert sie ausführlich die goetheanische Erkenntnistheorie am Beispiel von verschiedensten Wissenschaften und die phänomenologische Metode. Der dritte Teil bewertet die antroposophische Antropologie vor dem Hintergrund der Waldorfpädagogik und das letzte, vierte Kapitel sieht schliesslich diese Grundlagen durch die Perspektive des aradigmatischen Konzepts einschliesslich der „religiösen“ Problematik der Waldorfschulen an. Zum Schluss befasst sich die Arbeit mit der Frage der Parität und der Kommunikationsfähigkeit der Paradigmen.ger
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.format81 s.cze
dc.identifierUniverzitní knihovna (sklad)cze
dc.identifier.signatureD23515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/38296
dc.language.isocze
dc.publisherUniverzita Pardubicecze
dc.subjectwaldorfská pedagogikacze
dc.subjectanthroposofiecze
dc.subjectgeotheanismuscze
dc.subjectduchovní vědacze
dc.subjectparadigmacze
dc.subjectanthroposofieger
dc.subjectgeotheanismusger
dc.subjectgeisteswissenchaftger
dc.subjectWaldorfpädagogikger
dc.thesis.degree-disciplinedoplňující pedagogické studiumcze
dc.thesis.degree-grantorUniverzita Pardubice. Fakulta chemicko-technologickácze
dc.titleAnthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východiska waldorfské pedagogikycze
dc.typezávěrečná prácecze
dspace.entity.typePublication

Soubory