Publikace: Rodičovská autorita ve výchovné interakci
Diplomová práceopen accessNačítá se...
Datum
2011
Autoři
Brožková, Lenka
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Hlavním cílem studie je zachytit odraz autority rodiče v chování dítěte. Zaměřovat se budu na uplatňování rodičovské autority v rodině, následně jak je tato autorita vnímána samotným dítětem a jak ovlivňuje rodičovská autorita chování dítěte ve skupině vrstevníků v MŠ Lipoltice. Samotná práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se zabývala rodičovskou autoritou a jednotlivými výchovnými styly rodičů. Nejprve jsem definovala autoritu jako takovou a její kritéria pro členění a typologii. Výchovné styly, postoje rodičů a uplatňování rodičovské autority mají velký vliv na utváření chování dětí. V práci se zabývám jednotlivými výchovnými styly, jejich členění, jak se utvářejí a následně i jaké mají důsledky. V poslední kapitole jsem definovala osobnost předškoláka, jeho socializaci a vztah předškoláka k autoritám. Praktická část je koncipována jako šetření, které se skládá se z extenzivního i intenzivního výzkumného vzorku. Intenzivní výzkum lze rozdělit do 5 částí, které jsem aplikovala na 7 vybraných rodinách. Vzniklo 7 případových studií. V jednotlivých studiích jsem charakterizovala rodinnou anamnézu, výchovný postoj rodiče, vnímání pojmu autorita, pohled rodiče versus dítěte na autoritu v rodině. Následně proběhl extenzivní výzkum, který měl nejprve ověřit statistickou významnost odpovědí intenzivního vzorku a následně spolu s intenzivním vzorkem potvrdit stanovené výzkumné předpoklady.
Popis
Klíčová slova
autorita, rodičovská autorita, výchovné styly, chování dítěte, authority, parental authority, educational styles, childhood behaviour