Publikace: Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem
Disertační práceopen accessNačítá se...
Datum
Autoři
Šoukalová, Kristýna
Název časopisu
ISSN časopisu
Název svazku
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního
dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá
dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem
neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb
při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se
předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity
provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je
základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak
lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu.
V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje
problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý
teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou
součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a
ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem
disertační práce.
Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky
Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min.
přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední
fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi
šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a
2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk.
Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem
pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě
vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazníku pomocí
výpočtu hodnoty obtížnosti Q (0 = extrémně jednoduchá položka; 1 = extrémně obtížná
položka) a jeho vnitřní konzistence výpočtem dle vzorce Kuder-Richardson 20 (min.
přijatelná hodnota 0,7).
Finální obsah dotazníku tvoří 5 hlavních témat, 16 oblastí a 53 položek. CVI se pro jednotlivé
oblasti pohyboval v rozmezí 0,5–1,0, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33–1,0. Oblasti a položky dosahující hodnoty CVI nižší než min. stanovené, byly vyloučeny. Ověření
srozumitelnosti položek dotazníku ze strany respondentů bylo provedeno na vzorku 41
pacientů (DM2T = 33; DM1T = 8) a na základě poskytnuté zpětné vazby bylo upraveno 5
položek dotazníku. Po konzultaci s odborníky na český jazyk byly 2 položky dotazníku
stylisticky upraveny a taktéž byla sjednocena používaná terminologie. Vypočtená hodnota
„čtivosti“ všech položek dotazníku dosáhla 38,47 bodů. Z dat získaných u souboru 258
pacientů (DM2T = 226; DM1T = 32) byla vypočtena hodnota obtížnosti položek s výsledkem v
rozmezí 0,24–0,72 a vnitřní konzistence pro jednotlivé části dotazníku v rozmezí 0,70–0,88.
Vytvořený znalostní dotazník má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vysokou obsahovou
validitu a vnitřní konzistenci). Položky nově vytvořeného znalostního dotazníku lze na
základě výpočtu obtížnosti z dat získaných od respondentů zhodnotit jako průměrně obtížné.
Všechny části dotazníku dosáhly na minimálně přijatelnou hodnotu vnitřní konzistence.
Vytvořený dotazník byl ověřen a je vhodný pro užití u české populace pacientů s diabetem.
Časová náročnost vyplnění dotazníku se pohybovala mezi 10 až 15 minutami, tudíž je reálné
jeho použití v klinické praxi. Praktickým výstupem disertační práce je vytvořený znalostní
dotazník a „uživatelský manuál“ určený pro edukátory či osoby, které s ním budou pracovat,
nicméně přináší také podrobný popis metodiky při tvorbě nového nástroje.
Popis
Klíčová slova
dotazník, diabetes mellitus, znalost, hodnocení, edukace, validita, reliabilita, questionnaire, diabetes mellitus, knowledge, evaluation, education, validity, reliability