Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem

Disertační práceopen access

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu. V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem disertační práce. Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min. přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a 2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk. Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazníku pomocí výpočtu hodnoty obtížnosti Q (0 = extrémně jednoduchá položka; 1 = extrémně obtížná položka) a jeho vnitřní konzistence výpočtem dle vzorce Kuder-Richardson 20 (min. přijatelná hodnota 0,7). Finální obsah dotazníku tvoří 5 hlavních témat, 16 oblastí a 53 položek. CVI se pro jednotlivé oblasti pohyboval v rozmezí 0,5–1,0, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33–1,0. Oblasti a položky dosahující hodnoty CVI nižší než min. stanovené, byly vyloučeny. Ověření srozumitelnosti položek dotazníku ze strany respondentů bylo provedeno na vzorku 41 pacientů (DM2T = 33; DM1T = 8) a na základě poskytnuté zpětné vazby bylo upraveno 5 položek dotazníku. Po konzultaci s odborníky na český jazyk byly 2 položky dotazníku stylisticky upraveny a taktéž byla sjednocena používaná terminologie. Vypočtená hodnota „čtivosti“ všech položek dotazníku dosáhla 38,47 bodů. Z dat získaných u souboru 258 pacientů (DM2T = 226; DM1T = 32) byla vypočtena hodnota obtížnosti položek s výsledkem v rozmezí 0,24–0,72 a vnitřní konzistence pro jednotlivé části dotazníku v rozmezí 0,70–0,88. Vytvořený znalostní dotazník má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vysokou obsahovou validitu a vnitřní konzistenci). Položky nově vytvořeného znalostního dotazníku lze na základě výpočtu obtížnosti z dat získaných od respondentů zhodnotit jako průměrně obtížné. Všechny části dotazníku dosáhly na minimálně přijatelnou hodnotu vnitřní konzistence. Vytvořený dotazník byl ověřen a je vhodný pro užití u české populace pacientů s diabetem. Časová náročnost vyplnění dotazníku se pohybovala mezi 10 až 15 minutami, tudíž je reálné jeho použití v klinické praxi. Praktickým výstupem disertační práce je vytvořený znalostní dotazník a „uživatelský manuál“ určený pro edukátory či osoby, které s ním budou pracovat, nicméně přináší také podrobný popis metodiky při tvorbě nového nástroje.

Popis

Klíčová slova

dotazník, diabetes mellitus, znalost, hodnocení, edukace, validita, reliabilita, questionnaire, diabetes mellitus, knowledge, evaluation, education, validity, reliability

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By