Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Pojetí výchovy u Johna Locka

Bakalářská práceOmezený přístup
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Burešová, Kateřina

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

John Locke, filosof sedmnáctého století, nastínil své politické myšlenky v Druhém pojednání o vládě a v Dopisu o toleranci. Své představy o konceptu teorie poznání a funkce rozumu v průběhu našeho života pak nastínil v Eseji o lidském rozumu. Tato tři nejznámější díla řeší různé problémy týkající se lidstva, od teorie politické k teorii vědění. Na pozadí toho všeho se tyčí cesta, na které Locke charakterizuje obraz pravého gentlemana ve společnosti, a to v oblasti výchovy. Toto téma probírá ve svém hlavním pedagogickém díle Několik myšlenek o vychování. Ačkoli Lockovy pedagogické názory nebudí takový zájem jako jeho práce z oblasti filosofie a teorie státu, je nepochybné, že i jeho výchovné dílo sehrálo ve vývoji pedagogického myšlení podstatnou roli. Výchova je cílevědomá záležitost a je důležité si určit, jakým směrem povede, neboť ovlivní život celého jedince. Proto i Locke hledá tu nejvhodnější cestu ke správné výchově. Je si vědom toho, že cíl výchovy je určen společenskou pozicí člověka. Ukazuje, že vrcholem vzdělání a výchovy má být nezávislá osoba - občan takové společnosti, ke které patřil i sám Locke, tedy gentleman tehdejšího anglického měšťanstva.

Popis

Klíčová slova

Locke, John, výchova, filosofie, gentleman, ctnost, mravnost, moc, vláda, Locke, John, education, philosophy, gentleman, virtue, moral human, power, government

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By