Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Sales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companies

Konferenční objektopen accesspeer-reviewedpublished version
dc.contributor.authorBranská, Lenka
dc.contributor.authorPaták, Michal
dc.contributor.authorHromadníková, Kateřina
dc.contributor.authorPecinová, Zuzana
dc.date.accessioned2022-06-03T12:33:47Z
dc.date.available2022-06-03T12:33:47Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractOne of the innovations in the area of increasing the sustainability of packaging may be the introduction of zero-packaging sales. The paper deals with the advantages and disadvantages of zero-packaging sales, in relation to consumer chemicals. It presents the results of primary quantitative research carried out with 100 final consumers through electronic surveys using a structured questionnaire. Content analysis and multiple response analysis were used to identify the most significant advantages and disadvantages of purchasing consumer chemicals in zero-packaging stores. The biggest advantages are the reduction of waste from packaging materials, being able to buy the exact quantity required, and environmental protection. The biggest disadvantages include the insufficient expansion of the stores, the necessity to carry their own containers and the higher price of products sold. The advantage of "selling quality products" and the disadvantages of "uncertainty in terms of composition and quality" and "hard-to-observe hygiene requirements" are perceived differently depending on whether or not customers actually buy consumer chemicals in zero-packaging stores. The conclusions are important in terms of the possibility of creating a competitive advantage of small and medium-sized companies.eng
dc.description.abstract-translatedJednou z inovací v oblasti zvyšování udržitelnosti balení může být zavedení bezobalového prodeje. Článek se věnuje výhodám a nevýhodám bezobalového prodeje, a to ve vazbě na produkty spotřební chemie. Uvádí výsledky primárního kvantitativního výzkumu realizovaného u 100 konečných spotřebitelů, a to prostřednictvím elektronického dotazování. Identifikuje nejvýznamnější výhody a nevýhody nákupu spotřební chemie v bezobalových prodejnách. Největší výhody nákupu spotřební chemie jsou úspora odpadů z obalových materiálů, možnost nakoupit přesně požadované množství a ochrana životního prostředí. Největšími nevýhodami nákupu spotřební chemie jsou nedostatečná rozšířenost prodejen, nutnost nosit vlastní nádoby a vyšší cena prodávaných produktů. Výhoda “prodej kvalitních výrobků” a nevýhody “nejistota složení a kvality” a “špatně dodržitelné požadavky na hygienu” jsou odlišně vnímány v závislosti na tom, jestli zákazníci reálně v bezobalových prodejnách spotřební chemii nakupují nebo ne. Provedené závěry mají význam jak z hlediska rozvoje teoretického poznání, tak z hlediska možnosti vytvořit konkurenční výhodu podniků (zejména malých a středních) produkujících nejenom spotřební chemii.cze
dc.event19th International Scientific Conference on Hradec Economic Days (25.03.2021 - 26.03.2021, Hradec Kralove, ČR)eng
dc.formatp. 98-106eng
dc.identifier.doi10.36689/uhk/hed/2021-01-009
dc.identifier.isbn978-80-7435-822-7
dc.identifier.issn2464-6059
dc.identifier.obd39886409
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10195/79366
dc.identifier.wos000670596900009
dc.language.isoengeng
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspublished versioneng
dc.publisherUniverzita Hradec Královéeng
dc.relation.ispartofHradec economic days, Vol. 11(1)eng
dc.relation.publisherversionhttps://digilib.uhk.cz/bitstream/handle/20.500.12603/487/BRANSKA_Lenka_Michal_PATAK_Katerina_HROMADNIKOVA_Zuzana_PECINOVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.rightsopen accesseng
dc.rights.licenseCC BY 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectsustainable supply chaineng
dc.subjectretaileng
dc.subjectzero-packagingeng
dc.subjectchemical producteng
dc.subjectudržitelné balenícze
dc.subjectspotřební chemiecze
dc.subjectbezobalový prodejcze
dc.titleSales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companieseng
dc.title.alternativeProdej výrobků spotřební chemie v bezobalových prodejnách – výzva pro malé a střední chemické podnikycze
dc.typeConferenceObjecteng
dspace.entity.typePublication

Soubory

Původní svazek

Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Načítá se...
Náhled
Název:
BRANSKA_Lenka_Michal_PATAK_Katerina_HROMADNIKOVA_Zuzana_PECINOVA.pdf
Velikost:
403.91 KB
Formát:
Adobe Portable Document Format
Popis: