Publikace: Mentors’ perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice
Konferenční objektopen accesspeer-reviewedpublished| dc.contributor.author | Černá, Monika | |
| dc.contributor.author | Reimannová, Irena | |
| dc.date.accessioned | 2024-08-24T07:32:46Z | |
| dc.date.available | 2024-08-24T07:32:46Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.description.abstract | Mentoring in initial teacher education programmes is believed to play one of the primary roles in student teachers’ professional development, as it enhances the professional learning of student teachers in the context of their classroom and school experience. The purpose of the article is to explore mentors’ perceptions of their readiness, expectations, and relationship with student teachers during one-year clinical teaching practice. The article defines and discusses mentoring in an initial teacher education programme at a Czech university and reports the findings of a qualitative study which was conducted in a group of mentors who provided mentoring to student English language teachers during their one-year clinical practice. The clinical teaching practice is conducted in selected schools at primary and lower-secondary levels of education and mentors, student teachers, and university teacher educators communicate and cooperate closely. The study offers insights into the mentors’ perceptions of various aspects of mentoring, including the relationship of the mentors and the student English language teachers in the specific clinical practice model. The findings of the study are interpreted in the light of the proposed reform of initial teacher education in the Czech Republic and as such might be recognised by the education community and policymakers. | eng |
| dc.description.abstract-translated | Mentoring hraje v přípravném vzdělávání učitelů jednu z důležitých rolí, neboť přispívá k profesnímu rozvoji studentů učitelství v kontextu jejich praktické zkušenosti. Cílem studie je prozkoumat, jak mentoři vnímají vlastní připravenost, očekávaní a vztah se studentem během roční klinické praxe. Článek definuje a diskutuje mentoring v programu přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka na jedné české univerzitě a prezentuje výsledky kvalitativní výzkumné sondy ve skupině mentorů, kteří vedli studenty učitelství během roční klinické praxe. Tato praxe probíhá na vybraných základních školách, kdy spolu mentoři, studenti učitelství a univerzitní učitelé úzce spolupracují. Studie poskytuje vhled do subjektivních percepcí mentorů, konkrétně do jejich vnímání různých aspektů mentorování včetně vztahu mentor-student učitelství v kontextu klinické praxe. Závěry studie jsou interpretovány ve světle navrhované reformy přípravného vzdělávání v České republice a jako takové mohou být zohledněny aktéry vzdělávací politiky. | cze |
| dc.event | Association for Teacher Education in Europe (ATEE) Annual Conference 2022 (29.08.2022 - 31.08.2022, Riga) | eng |
| dc.format | p. 494-512 | eng |
| dc.identifier.doi | 10.22364/atee.2022.33 | |
| dc.identifier.isbn | 978-9934-36-019-0 | |
| dc.identifier.obd | 39889640 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10195/83850 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.peerreviewed | yes | eng |
| dc.publicationstatus | published | eng |
| dc.publisher | University of Latvia | eng |
| dc.relation.ispartof | To Be or Not to Be a Great Educator, 2022 : Proceedings of ATEE Annual Conference | eng |
| dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.22364/atee.2022 | |
| dc.rights | open access | eng |
| dc.subject | teaching practice | eng |
| dc.subject | initial teacher education | eng |
| dc.subject | mentor | eng |
| dc.subject | mentoring | eng |
| dc.subject | student/pre-service English language teacher | eng |
| dc.subject | učitelská praxe | cze |
| dc.subject | přípravné vzdělávání učitelů | cze |
| dc.subject | mentor | cze |
| dc.subject | vedení studenta na praxi | cze |
| dc.subject | student učitelství anglického jazyka | cze |
| dc.title | Mentors’ perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice | eng |
| dc.title.alternative | Jak mentoři vnímají vedení studentů učitelství anglického jazyka během klinické praxe | cze |
| dc.type | ConferenceObject | eng |
| dspace.entity.type | Publication |
Soubory
Původní svazek
1 - 1 z 1
Načítá se...
- Název:
- atee.2022.33.pdf
- Velikost:
- 271.69 KB
- Formát:
- Adobe Portable Document Format