Digitální knihovna UPCE přechází na novou verzi. Omluvte prosím případné komplikace. / The UPCE Digital Library is migrating to a new version. We apologize for any inconvenience.

Publikace:
Projektový den – Jak tělo funguje?

Závěrečná práceopen access
Načítá se...
Náhled

Datum

Autoři

Bridziková, Veronika

Název časopisu

ISSN časopisu

Název svazku

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Výzkumné projekty

Organizační jednotky

Číslo časopisu

Abstrakt

Závěrečná práce s názvem „Projektový den – Jak tělo funguje?“ je rozdělena do dvou částí. První část je teoretická a pojednává o tom, jaký byl vzdělávací systém od roku 1990 plný změn. V těchto změnách šlo o individuální přístup k žákům. Práce popisuje moderní vzdělávací strategie ve škole 21. století, zaobírá se základními poznatky o historii projektové výuky. Dále vysvětluje, co je to RVP VZ a na co RVP klade důraz jako jsou například klíčové kompetence, provázanost se vzdělávacím obsahem, uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. Vysvětlení pojmu ŠVP, který si škola podle RVP stanovuje sama. Práce se zaměřuje na jednu oblast vzdělávání a tím je Člověk a příroda a v ní oborem přírodopisu a její charakteristikou v projektové výuce a začlenění do vzdělávacího procesu s využitím aktivizačních metod. Důležité je, aby žák viděl v projektu smysl a motivaci. Role učitele v projektové výuce je proměnlivá. Učitel přebírá roli spolutvůrce, poradce a motivátora. Učitel má být zároveň facilitátorem, který dokáže rozvíjet žakovu osobnost. Na 2. stupni ZŠ se učitel setkává s žáky, kteří přechází z etapy dětství do dospělosti, proto je důležitá empatie učitele k tomuto emočnímu, impulzivnímu a choulostivému období žáka. K tomu učiteli slouží klíčové kompetence, které připravují během žákova vzdělání na život. Z tohoto důvodu je projektová výuka tak důležitá. Zde si žák osvojí dovednosti, jako jsou: spolupráce, osobní rozvoj a zodpovědnost. Dovednosti, které žáci získají prostřednictví projektového vyučování jsou trvale a vysoce efektivní v nástupu do života dále v celoživotním vzdělávání a v pracovním procesu. Druhá praktická část se zaměřuje na využití projektové výuky na 2. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda v oboru přírodopisu. Tato část je metodikou pro učitele 2. stupně ZŠ pro realizaci projektového dne na téma Jak tělo funguje? V této části je ucelený soupis orgánových soustav a popis, jak projekt realizovat. Jsou zde přesně definované klíčové kompetence a návrh projektu. Projet obsahuje cíle, doporučení, otázky a úkoly, motivaci, doprovodné texty v podobě PowerPointových prezentací a řešení každé části. Práce seznamuje s využitím projektové výuky na celý projektový den nebo ve vyučovacím procesu a může pomoci jak začínajícím učitelům, tak učitelům s dlouhodobou praxí, kteří chtějí svou výuku obohatit.

Popis

Klíčová slova

projektová výuka, vzdělávání, učitelé, aktivizační metody

Citace

Permanentní identifikátor

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By