Digitální knihovnaUPCE
 

Katedra sociální a kulturní antropologie / Department of Social and Cultural Anthropology

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3874

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 81
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Proměny dobrovolnictví vlivem krizí kraje 20. let 21. století
    (Univerzita Pardubice, 2023) Erösová, Kristýna; Viková, Lada; Retka, Tomáš
    Tato bakalářská práce se zabývá vlivem krizí kraje dvacátých let 21. století na dobrovolnictví v jedné nejmenované neziskové nestátní organizaci. Výzkum byl zaměřen na to, jak se dobrovolníci v organizaci museli přizpůsobit nově vzniklým problémům jako je pandemie SARS-CoV-2, válka na Ukrajině nebo rapidní zdražování. Bakalářská práce, na příkladu analýzy rozhovorů s dobrovolníky z jedné organizace, přináší reflexi situace dobrovolníků během těchto krizí.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Reflexe vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním z pohledu více aktérů
    (Univerzita Pardubice, 2023) Lišková, Sabina; Viková, Lada; Petráň, Tomáš
    Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je velmi důležitou věcí, aby se děti mohly začlenit mezi běžné žáky základních škol a nevznikaly rozdíly. Doučující se snaží s dětmi probrat školní látku a zároveň jim pomáhají porozumět běžným každodenním záležitostem, jež nemají možnost poznat kvůli jejich rodinnému zázemí nebo situaci, ve které se nachází. Cíl práce byl zjistit, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými participanty a zda má takové doučování smysl. Záměr byl rovněž řešen audiovizuálně.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Online a offline komunikace mezi přáteli
    (Univerzita Pardubice, 2022) Sršňová, Markéta; Viková, Lada; Durňak, Milan
    Tato bakalářská práce se zabývá online a offline komunikací mezi přáteli. Hlavní pozornost je věnována rozdílům a návaznostem v online a offline komunikaci mezi přáteli. Výzkum mapuje způsoby a proměny komunikace. Zabývá se otázkou preference komunikace přátel. Další část výzkumu popisuje charakteristiku, význam a důležitost přátelství mezi dnešními mladými dospělými. Teoretické zázemí poskytuje antropologie přátelství, komunikace a virtuální antropologie. Terénem pro tento výzkum je konkrétní skupina přátel, v rámci které jsou využity metody zúčastněného pozorování a rozhovory s informanty.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Změna každodennosti v domově pro seniory v dobách koronaviru
    (Univerzita Pardubice, 2022) Velebová, Adéla; Viková, Lada; Petráň, Tomáš
    Cílem bakalářské práce je zjistit, jak zasáhla epidemie koronaviru do každodennosti uživatelů a personálu ve vybraném domově pro seniory. Dále je cílem této bakalářské práce zjistit, jak koronavirové opatření ovlivnilo zdravotní stav uživatelů a personálu. Výzkum byl proveden prostřednictvím kvalitativních metod, byly využity metody jako zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory s uživateli a personálem. Pro porovnání proměny každodennosti v domově pro seniory před pandemií a po propuknutí pandemie byla provedena analýza dokumentů, konkrétně prostřednictvím záznamů v denních knihách, které jsou vedeny v domově pro seniory již po několik let. Součástí bakalářské práce je i audiovizuální výstup.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Genderové stereotypy ve výchově dětí z pohledu dnešních mladých matek
    (Univerzita Pardubice, 2021) Hápová, Kateřina; Viková, Lada; Šavelková, Lívia
    Bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy ve výchově dětí. Tato práce se opírá o data získaná během samotného výzkumu, který se odehrával v okolí Litomyšle. Ukazuje výchovu dětí z pohledu dnešních mladých matek z okolí českého menšího města. Výpovědi z rozhovorů a poznatky získané během zúčastněného pozorování jsou podloženy vybranou literaturou. Cílem bylo získat potřebná data k zodpovězení předem stanovených výzkumných otázek, které se týkají především toho, do jaké míry informantky využívají genderové stereotypy ve výchově svých dětí. Dospěla jsem k výsledkům, které ukazují, že genderové stereotypy ve výchově dnešních dětí jsou do jisté míry bourány.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    "Život s překážkami?"
    (Univerzita Pardubice, 2021) Pokovičová, Alena; Viková, Lada; Horálek, Adam
    Tématem této bakalářské práce je život osob se znevýhodněním. Práce je postavena na jedné případové studii, přibližuje specifické onemocnění hlavní informantky a její život, který byl onemocněním ovlivněn. Práce se zabývá integrací osob se znevýhodněním do většinové populace. S tím souvisí také vzdělávání těchto jedinců, kdy úroveň dosaženého vzdělání může vyjadřovat míru prestiže a postavení ve společnosti. Výzkum se zaměřil na detekování bariér, s nimiž se osoby s postižením setkávají při každodenních činnostech.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Příčiny marginalizace Romů ve vybrané lokalitě Pardubického kraje
    (Univerzita Pardubice, 2021) Šindelářová, Jana; Viková, Lada; Andrš, Zbyněk
    Práce se zaměřuje na průřez historie Romů v konkrétní lokalitě, obsahuje důkladné seznámení s danou tématikou, zabývá se způsobem života Romů v lokalitě, s jejich hodnotami a každodenností. Prostřednictvím studia pramenů, literatury a prostřednictvím vlastního etnografického výzkumu tato bakalářská práce obsahuje specifika konkrétní romské komunity. Dále obsahuje srovnání tradiční romské kultury a její historie s tím, jak současní Romové z konkrétní lokality vnímají své tradice dnes. Marginalizace Romů je v české společnosti stále aktuálním tématem a problémem. Tato práce primárně zjišťuje, že z pohledu Romů je jejich marginalizace a diskriminace v České republice zapříčiněna jinakostí na jejich straně a generalizací na straně majority.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Začleňování dětí cizinců do českých škol
    (Univerzita Pardubice, 2021) Försterová, Anna; Viková, Lada; Kašpar, Oldřich
    Bakalářská práce se zabývá problematikou začleňování žáků cizinců do českých škol. Práce je založena především na vlastním výzkumu, který byl realizován metodami rozhovorů a pozorování. Rozhovory byly prováděny s učiteli na různých školách. Kromě toho byly další rozhovory realizovány s pracovníky několika různých organizací zabývajících se integrací cizinců, ale i pomocí učitelům vyučujícím žáky cizince. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé zvládají vzdělávání cizinců, a jak jsou na jejich výuku připraveni. Dále bylo cílem zaměřit se na to, jaké mají cizinci možnosti pomoci při integraci do školství a zda ji využívají.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Sešívaní: identita fotbalových fanoušků
    (Univerzita Pardubice, 2020) Janková, Dominika; Viková, Lada; Boukal, Tomáš
    Práce se zabývá problematikou fotbalového chuligánství, a to na příkladu konkrétního vybraného stadionu. Prostřednictvím terénního výzkumu a studia relevantní literatury představím tento český prvoligový klub, vymezím projevy fotbalového diváka a specifikuji pojmy hooligans a ultras v kontextu řešené problematiky. Hlavním cílem je poukázat na rozmanitost těchto skupin, pochopit jejich chování, hodnoty a motivace. Dalším cílem je především i to, abych přinesla objektivní náhled do prostředí fotbalových fanoušků bez předešlých předsudků způsobených soustředěním se na jeden aspekt, který se týká pouze malé části návštěvníků fotbalových stadionů, násilí. Výzkum je realizován prostřednictvím zúčastněného pozorování a rozhovorů s fanoušky.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Role začínající učitelky v mateřské škole
    (Univerzita Pardubice, 2020) Čukanová, Nikola; Viková, Lada; Synková, Hana
    Bakalářská práce pojednává o adaptaci a začleňování nově nastupující učitelky do podmínek mateřské školy. Práce je pojata z pohledu začínající učitelky, která vedla terénní výzkum za použití metody autoetnografie, rozhovorů a zúčastněného pozorování. Jedná se o autoetnotrafický popis prvních šesti měsíců v novém prostředí a v nové roli, tedy vedle vlastního procesu adaptace zahrnuje také přiblížení vybraných specifik zkoumaného prostředí, jichž si výzkumnice všímá. Po půlročním výzkumu studentka dospěla k závěrům, že pro dobrou adaptaci je vhodné mít příjemné prostředí a kolektiv, který začínajícím učitelkám pomůže a poradí v jejich začátcích. Důležité je, aby učitelky chodily do práce rády a s úsměvem a nebyly celou dobu ve stresu. Pro dobrou adaptaci je toho třeba více, například odhodlání samotné učitelky, její motivace, adekvátní ohodnocení. V těchto začátcích si studentka formuje vztah k dané práci, získává nové vzorce chování, které bude dále reprodukovat, jak ve vztahu k dětem, rodičům i ke kolegyním.