Digitální knihovnaUPCE
 

1998/04 Scientific papers, Series C

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/38150

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 15
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Obchodní politika meziválečného Československapokus o shrnutí
    (Univerzita Pardubice, 1999) Jiránek, Tomáš
    The first Czechoslovak republic, being a state orientated towars an export economy, had to take into account foreign trade, especially support of export and consequently it had to create its trade policy. However development in this field cannot be evaluated unambiguously. The state influence varied from period to period, which depended on the whole economic situation of the republic. Generally we can say that the government did not interfere in individual sectors evenly. The state interfered in foreign trade not only very little and with great delay, but especially under some pressure. Elements of negative trade policy came into effect more quickly. But at the time of succesful economic development these measures were cancelled slowly and without willingness. It was connected with the political influence of the agrarian party, which protected its interests without paying attention to the general economic needs of Czechoslovakia. On the contrary, positive elements came into effect after long fights between interest groups. Thus the loosening of the trade in the twentieth went very slowly although conditions for its fullfilment were created by the Institute for Foreign Trade in 1921. Support of the export, which was at the time of the world economic crisis urgently needed, came with delay while protective measures restored during the crisis, faded away even more slowly during the thirties. The economic policy of Czechoslovakia between the wars was indefinite, invariable and very slow. The state focused mainly on negative measures heading to protectionism, which was for the export economy of Czechoslovakia disadvantegeous. Of great importance was the fact that from the beginning of the twenties till 1934 the Ministery of Trade was without intermission ruled by the national democratic party, which was closely linked with the Central Union of Czechoslovakian Enterpreneurs. They had thus a chance to influence the trade policy of the leadership of the union, no clear economic policy came out of the union. Other conditions were different points of view of Czechoslovakia and other central Europeancountries towards economic cooperation, rising German competition, necessary orientation on other markets, poor transport conditions, the influence of petty political interests on the national economy. All these factors were reflected in the development of foreign trade in Czechoslovakia between the wars.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Hmota, látka, hmotnost, tíha, váha: významné kategorie odborného dorozumění a imponderabilia obecného jazyka
    (Univerzita Pardubice, 1998) Tulka, Jiří; Blažková, Iveta
    An unignorable shift in the meaning of words, a partial or almost total transformation of literal meaning often happens in the transition between technical and colloquial language. The authors of this article take the separation of mental meaning from words to be the primary cause of this shift. Thus in many cases the words of an imponderable pattern arise.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Deux siecles de voyages ou la Boheme vue par les visiteurs français
    (Univerzita Pardubice, 1998) Lenderová, Milena
    Po dlouhou dobu nebylo cestování atributem volného času ; ten je nezbytnou podmínkou teprve pro rozvoj turismu. K cestě do střední Evropy - či do Čech - nebyli Francouzi puzeni snahou poznat krásné kraje, obohatit se intelektuálně, podnikat, vyřídit diplomatickou misi či se zde dokonce usadit. Důvod byl zcela prozaický - pro obyvatele západní Evropy Čechy zůstávaly dlouho pouhým místem válečných střetů ( války o dědictví rakouské, války napoleonské), později tranzitu při cestě do Ruska či Orientu. Většina cestovatelů žádné písemné dědictví o své cestě nenapsla. Předložená studie se opírá o korpus 43 francouzsky psaných cestovních deníků, zápisků, statistických příruček či souborů korespondence přinášejících svědectví o českých zemích v letech 1704-1910. U 39 návštěvníků jsme schopni určit společenské postavení ; jednalo se o 15 šlechticů a 24 osob měšťanského původu. Pokud se profese týče, najdeme mezi autory zápisků 6 umělců, 14 zaměstnanců (úředníků, diplomatů, vyučujících ...), 5 představitelů svobodných profesí, 7 vojáků, 4 kněží, u 6 osob nejsme schopni profesi určit. Jejich svědectví jsou - až na vyjímky - zatížena četnými stereotypy a klišé : chudoba země, nevolnictví, alkoholismus a nízká úroveň obyvatel, jeho mimořádná hudebnost, hluboká zbožnost a pověrčivost. Omezena nedostupností pramenů, nemůže být tato studie obrazem úplným či vyčerpávajícím, ale pouze první sondou naznačující postupy dalšího bádání.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Beginning teaching : novice teachers' experience(the paper was presented at 2nd Carpathian ELT conference, Debrecen, Hungary, 25-26 April 1997)
    (Univerzita Pardubice, 1998) Píšová, Michaela; Černá, Monika
    Problematice profesionální dráhy učitelů je v posledních desetiletích věnována ve světové pedagogické literatuře značná pozornost. Jedním z kritických období profesionálního rozvoje je bezesporu jeho počátek, vstup do praxe. Této otázce je věnován tento článek, ve kterém jsou shrnuty první výstupy výzkumu prováděného v současné době na Univerzitě Pardubice. Cílem je identifikace klíčových problémů začínajících učitelů, výsledky budou využity ke zkvalitnění současného modelu pregraduální přípravy učitelů.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Využití projektové metody ve výuce kulturních studií
    (Univerzita Pardubice, 1998) Roebuck, Olga; Černá, Monika
    This short article describes a new and unique way of raising inter-cultural awreness. The described Cultural studies programme was designed at the Institute of languages and humanities of the University of Pardubice several years ago and has been successfully continuing till today. The article contains a thourough description of the course and a discussion of its pros and cons. The research examining the effectiveness of the course (being carried out at the moment) is also mentioned.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    Několik poznámek k problému humanizace technického vzdělávání
    (Univerzita Pardubice, 1998) Tulka, Jiří
    The process of humanization of the education process has its objective causes. It is necassary to search for its motivation impulses in the field of the progressively developing material technology and its impact on the life of the society. Under the influence of the technical development the biosphere gradually transforms into noosphere (Vernadskij) and the fact that most of the human population lives in the noosphere, sets till new and new tasks for the technical and social science. Thus, in the broader sense, it is necessary to understand the conception of the technical science as the one of social science.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    K etice politiky
    (Univerzita Pardubice, 1998) Vítek, Miloš
    The article stresses the importance of values, norms and institutes in political affairs. So, the philosophical ethics is regarded as the fundament to the evaluation what is better (not only correct) in political actions. The political ethics unifies both individual ethics and the social ethics. Questions about a good arrangement of common affairs cannot be answered in positivistic way without valuse but only during the normative assessment. Here, values orientations as e. g. sustainable life, peace, freedom, justice are aimed. Ethical principles of personality, solidarity, common good, subsidiarity and cooperation are discussed. Components of politics and in the international politics. In this way, the article represents an oveview of important topics in today political ethics.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    V revolučním roce 1848 v klimatu reforem politických a školských český učitel zvedl hlavu
    (Univerzita Pardubice, 1998) Cach, Josef
    In Prag und in der anderen Städte (Wien) erwachte im Jahre 1848 das Interesse an der Fragen der Erziehung und Bildung, an denen Lehrerschaft (K. S. Amerling und sein Kreis) sowie die andere Intelligenz (K. Havlíček, B. Němcová, J. E. Purkyně, F. Čupr, J. E. Vocel ua.) seinen wichtigen Anteil genommen haben. Die radikalen Demokraten vereinten eine Lösung der gesellschaftlichen Widersprüche auf pädagogischem Wege und hielten eine wirtschaftliche und gesellschaftliche Lösung für notwending nur nach der Lösung der sg. pädagogischen Frage. Formuliert wurden anregende Auffasungen über die gesellschaftliche und materielle Lage der Lehrerschaft, die in Ausnahmefallen in die Förderung nach Hochschulbildung mündeten. Diese Förderungen standen in einem tiefen Widerspruch zu den Möglichkeiten ihrer Verwiklichung, die durch das Vordrigen der politischen Reaktion nach dem Jahre 1848 immer stärker eingeschränkt wurden.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    K pojetí zla v antické tragédii a v románech Williama Goldinga
    (Univerzita Pardubice, 1998) Ráčková, Patricie
    William Golding, Nobel Prize winner in 1983, has been receiving more critical attention than any other British writer of the period. Most critics, whether hostile or enthusiastic, agree on Golding's major theme being the problem of evil. Golding's greatest debt as a writer is to Greek tragedy. It is also the only influence he himself admits as his literary inspiration. When studying the specific features of his fiction it is therefore interesting to analyze the concept of evil in Grrek tragedy and to find out to which extent it influences the concepts in Golding's works. As key terms in the present study moral evil and physical evil have been chosen. They are used by the modern philosopher Paul Ricoeur, but come already from Plato, who calls the two phenomena moral evil abd cosmic evil. In connection with moral evil also the concept of ree will in Greek tragedy is examined. The study comes to the conclusion that although in Greek tragedy (Moira) and necessity (Ananké) play a great role, it is the character and his or her free will that influences the plot in a decisive manner. Several examples show that Grrek tragedy makes apparent the extent to which a character is responsible for his/her deeds. This opinion is supported by some important research in the field of Grrek thought (Patočka, Matthaeii, Greene). As far as the concept of evil is concerned, physical evil (suffering and death of the hero) is not perceived as major and final, but is outweighed by the fact that the hero realizes him/herself as a free human being. Greek tragedy protagonists attain their greatness by keeping the moral attitude (rooted in their essential relationship to a transcendent order) even at the price of their own suffering or even death. Analysis of Aeschylus' Prometheus has been chosen to illustrate that moral evil is shown as evil in the proper sense, and also to explain the role of hybris as a major source of evil. In line with Greek tragedy, in Golding's work physical evil, including the death of the characters, is not depicted as their defeat, but on the contrary, it helps to create the image of their greatness, the apotheosis, followed by catharsis. The Greek heritage is illustrated by examples of Golding's tragic protagonists : Simon from Lord of the Flies, Matty from Darkness Visible and Jocelin from The Spire. This depiction of evil lies at the very heart of Golding's works, and it is this which seems to present such difficulty for readers and critics alike. If the reader fails to perceive the apotheosis of the character who is also a tragic victim, he/she is likely to miss the atmosphere of purifying.
  • Článekpeer-reviewedpublished
    K problému srovnatelnosti výstupů vzdělávacích systémů v Evropě
    (Univerzita Pardubice, 1998) Rýdl, Karel
    Der Beitrag befasst sich mit den aktuellen Problemen der Vergleichbarkeit des out put in verschiedenen europäischen Bildungssystemen. Den Hintergrund für solche Studien finden wir in den Tendenzen der Globalisierung des Euromarktes, was die Arbeitsmobilität bevorzugt. Es geht also um die Vergleichbarkeit der Qualifikationsleistungen in einzelnen Ländern. Das Problem lieght in der Nicht-Existenz der gesamteuropäischen Bildungspolitik. Autor macht auf die grossen Differenzen in der Qualitäts- und Leistungsstrukturen, die auf Grund verschiedenen internationalen Vergleichsforschungen präsentiert werden, aufmerksam. Weiter wird auf zahlreiche Indikatoren, die bedeutend für die Bildungsplannung sehr hilfreich sind, behandelt. Die Ziele des Beitrages ligen in der Präsentierung der Scwierigkeiten der Leistungs- und Qualitäts (Effektivitäts) vergleichbarkeit der europäischen Bildungsstrukturen. Zum Schluss befasst sich Autor mit der Validität verschiedener Forschungsmethoden, die in internationalen komparativen Studien akzeptiert worden waren. Es geht um den Auswahl der regionalen, naitonalen und internationalen Kriterien. Der Beitrag wird als Teil der Diskussion über die kurrikulare Reform in Europa gemeint.