Digitální knihovnaUPCE
 

Diplomové práce / Theses KPA FZS

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/50545

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 16
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Zkušenosti porodních asistentek se vstupem do praxe
    (Univerzita Pardubice, 2024) Kaslová, Sandra; Moravcová, Markéta; Michková, Adéla
    Diplomová práce se řadí mezi práce teoreticko-průzkumné. Teoretická část je zaměřena na porodní asistentku včetně jejich kompetencí a požadovaného vzdělání. Též je zde obsažen adaptační proces, který je nedílnou součástí přechodu porodní asistentky do klinické praxe. Dále se teoretická část věnuje faktorům, které mohou adaptační proces ovlivnit. Součástí je též pracovní spokojenost a motivace pracovníků. V průzkumné části byla využita metoda kvantitativního sběru dat, kdy byl použit anonymní nestandardizovaný dotazník, který byl zaměřen na zkušenosti a průběh adaptačního procesu u záměrně vybraných respondentek.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Mentoring v perioperační péči
    (Univerzita Pardubice, 2024) Matušová, Lucie; Hlaváčková, Eva; Škvrňáková, Jana
    Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit zkušenosti mentorů/mentorek s mentoringem v perioperační péči u nových zaměstnanců i studentů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou, která je rešerší oblastí týkajících se mentoringu v perioperační péči a praktickou, která vznikla na základě rozhovorů s mentorkami v perioperační péči. Teoretická část vysvětluje základní pojmy k tématu, lehce popisuje práci instrumentářky na operačním sále, řeší pozici mentora z obecného i ošetřovatelského pohledu, včetně legislativy. Část práce se věnuje certifikovanému kurzu v oboru mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence - jak ho získat a jaké jsou jeho výhody. Mimo jiné se práce zabývá mentorováním v praxi, ať už se jedná o vyučovací styly mentora, materiální a didaktické pomůcky nebo přípravě mentora k výuce, komunikaci v mentoringu, hodnocení jak menteeho, tak mentora. Práce popisuje vedení adaptačního procesu u nového pracovníka, tak vedení praxí studentů. Poslední kapitoly popisují specifika, typy, principy, styly učení, motivaci či bariéry ve vzdělávání dospělých. Praktická část vznikla za pomoci vytvoření polostrukturovaných rozhovorů s mentorkami v perioperační péči. Obsahuje stručně popsanou metodiku průzkumu a analýzy dat. Získaná data byla zpracována do tabulek, myšlenkových map a textově vysvětlena. Řešenými oblastmi byli podmínky pro pozici mentora a jeho finanční ohodnocení, vzdělávání perioperačních sester, vnímání pozice mentora, zkušenosti s vedením adaptačního procesu nebo praxí studentů, vnímání výhod a nevýhod pozice mentora a na závěr specifické poznatky, které plynuly ze zkušeností oslovených mentorek.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání v porodní asistenci
    (Univerzita Pardubice, 2023) Tučková, Pavlína; Moravcová, Markéta; Michková, Adéla
    Tato diplomová práce se zaobírá vzděláváním porodních asistentek. Je zde stručně shrnuta historie porodní asistence a další vývoj v profesi a v jejím vzdělávání. Dále se z této diplomové práce lze dozvědět aktuální podmínky studia porodní asistence a následně celoživotní vzdělávání po řádném zakončení studia a nástupu do pracovního procesu. Průzkumná část je vedená formou nestandardizovaného dotazníku. Průzkumná část byla zaměřena na zjištění, zdali se porodní asistentky nadále vzdělávají i po řádném zakončení studia. Respondentkami byly porodní asistentky v pracovním procesu ze dvou krajských nemocnic Kraje Vysočina.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání v perioperační péči z pohledu studentky
    (Univerzita Pardubice, 2023) Balcarová, Vendula; Moravcová, Markéta; Poláčková, Helena
    Diplomová práce má dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na základní terminologii perioperační péče a personál, který tuto péči poskytuje. Tato část se zabývá vzděláváním s cílem získat specializaci v porodní asistenci pro perioperační péči. Dále se zabývá tím, jaké jsou druhy vzdělávání a jaká je motivace studujících. Praktická část se zabývá kvalitativním průzkumným šetřením, v jehož rámci byly osloveny studentky studijního programu Specializace v porodní asistenci - Perioperační péče během období od ledna do únoru roku 2023. Výsledky průzkumného šetření jsou zanalyzovány pomocí metody "tužka a papír".
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání a adaptační proces porodních asistentek
    (Univerzita Pardubice, 2023) Lukšíková, Denisa; Moravcová, Markéta; Michková, Adéla
    Diplomová práce se věnuje problematice vzdělávání a adaptačního procesu porodních asistentek. Práce je rozdělena na teoretickou a průzkumnou část. Teoretická část se zaměřuje na to, kdo je porodní asistentka. Dále popisuje historii vzdělávání, současný systém vzdělávání porodních asistentek a adaptační proces při nástupu do klinické praxe. K vypracování průzkumné části bylo použito kvalitativní průzkumné šetření. V rámci průzkumného šetření byly provedeny polostrukturované rozhovory s vybranými participantkami zaměřené na jejich vlastní zkušenosti se vzděláváním a adaptačním procesem při nástupu do klinické praxe.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Srozumitelnost edukačního materiálu pro ženy podstupující gynekologickou operaci
    (Univerzita Pardubice, 2021) Matějková, Veronika; Mandysová, Petra; Wichsová, Jana
    Diplomová práce se věnuje problematice srozumitelnosti edukačního materiálu pro ženy podstupující gynekologickou operaci. Teoretická část je zaměřena na edukaci v ošetřovatelství, zdravotní gramotnost, metody hodnotící srozumitelnost textu a na gynekologické operace. Ve výzkumné části jsou zkoumány vztahy mezi výsledky srozumitelnosti edukačního materiálu a výsledky zdravotní gramotnosti respondentek. Tyto výsledky jsou také zkoumány stran demografických charakteristik, jako je věk, nejvyšší dosažené vzdělání a počet let absolvované školní docházky.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vnímání profese porodní asistentky
    (Univerzita Pardubice, 2020) Veselá, Nikola; Moravcová, Markéta; Michková, Adéla
    Diplomová práce se zabývá zmapováním vnímání profese porodních asistentek pracujících na porodním sále. Jedná se o práci složenou z teoretické a průzkumné části. Teoretická část přibližuje historii porodní asistence, vzdělání a kompetence porodních asistentek. Také se věnuje hlavní problematice vnímání profese a které faktory ovlivňují subjektivní vnímání práce porodní asistentky. Průzkumné šetření bylo provedeno pomocí nestandardizovaného dotazníku vlastní tvorby na téma, jak porodní asistentky vnímají svou práci. Hlavním cílem bylo zjistit subjektivní vnímání oslovených porodních asistentek k vlastní profesi.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Zdravotní gramotnost u žen podstupujících gynekologickou operaci
    (Univerzita Pardubice, 2020) Kocmanová, Zlata; Mandysová, Petra; Michková, Adéla
    Diplomová práce se věnuje problematice zdravotní gramotnosti u žen podstupujících malý gynekologický výkon. Teoretická část popisuje základní informace o zdraví, zdravotní gramotnosti a malých gynekologických výkonech. V této části je také popsána role sestry či porodní asistentky při edukaci o zdraví a zdravotní gramotnosti. Ve výzkumné části byla zjišťována zdravotní gramotnost u 63 respondentek pomocí testu The Newest Vital SignTM (Powers et al., 2010; Weiss et al., 2005). Z šetření vyplývá, že 65% respondentek prokazuje adekvátní zdravotní gramotnost.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Spokojenost klientek s prenatální ambulantní péčí
    (Univerzita Pardubice, 2019) Majerová, Pavla; Holá, Jana; Blanař, Vít
    Diplomová práce je zaměřena na spokojenost klientek s péčí v prenatální poradně. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část se zabývá historickým vývojem a vznikem prenatálních poraden, systémem a kvalitou prenatální péče. Zahrnuje vývoj profese porodní asistentky, je zaměřena na komunikaci a přístup personálu při poskytování péče těhotné ženě v prenatální poradně. Druhá část diplomové práce je zaměřena na samotný průzkum. Cíli této práce je zjistit faktory ovlivňující (vytvářející) spokojenost klientek v ambulantní prenatální poradně při nemocnici a určit, jak poskytovanou péči hodnotí samy klientky, dalším cílem bylo vytvořit nástroj ke zjišťování spokojenosti těhotných klientek v prenatální ambulanci. Průzkum byl realizován prostřednictvím rozhovorů, které byly následně přepsány a analyzovány. Vyhodnocené faktory charakterizují průzkumné šetření spokojenosti klientek v prenatální ambulanci.
  • Diplomová práceOtevřený přístup
    Vzdělávání Porodních asistentek v Pardubicích v letech 1930-1950
    (Univerzita Pardubice, 2017) Kočí, Šárka; Hlaváčková, Eva; Mandysová, Petra
    Práce je zaměřena na historii vzdělávání porodních asistentek v Pardubicích, a to v letech 1930-1950. V teoretické části je shrnuta problematika vzdělávání porodních asistentek od pravěku do současnosti a jsou zde uvedeny významné osobnosti pro vzdělávání porodních asistentek v Česku. V praktické části je uvedena nejvýznamnější osoba pro vzdělávání porodních asistentek v Pardubicích. Dále je zde popsán Státní ústav pro vzdělávání a výcvik porodních asistentek v Pardubicích, jeho založení, vývoj a zrušení. A v neposlední řadě je zde popsána i výuka na Vyšší sociálně zdravotní škole, kde probíhala výuka porodních asistentek po zrušení Státního ústavu pro vzdělávání a výcvik porodních asistentek v Pardubicích. Výzkum byl prováděn metodou kvalitativní studie tematické analýzy dokumentů.