Digitální knihovnaUPCE
 

Bakalářské práce / Bachelor's works ARUDP FR (BcA.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/8841

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 51
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na lepence Portrét dámy ze sbírky Vlastivědného muzea v Olomouci
    (Univerzita Pardubice, 2024) Hoferová, Karolína; Machačko, Luboš
    Bakalářská práce se věnuje komplexnímu restaurování uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Dílo Portrét dámy je olejomalbou na lepence a součástí prezentace díla je ozdobný rám. Součástí bakalářské práce je teoretická část, rozšířená o kulturně-historický průzkum díla, zabývající se autorstvím a identifikací portrétované ženy. Dále se práce zabývá samotným procesem restaurování olejomalby bez lakové úpravy, restaurováním ozdobného dřevěného rámu, výrobě nových dřevěných doplňků a adjustací díla. Cílem restaurování je uvést dílo do stavu vhodného k prezentaci a přispět k prohloubení znalostí široké veřejnosti o problematice restaurování děl na papíře.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině a důlního plánu na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice
    (Univerzita Pardubice, 2023) Šebestová, Anežka; Machačko, Luboš
    Bakalářská práce předkládá dvě komplexní restaurátorské dokumentace a navazující teoretickou část. V první části se práce zabývá komplexním restaurováním olejomalby na lepence z druhé poloviny 19. století s názvem Hrad v krajině z Vlastivědného muzea Olomouc. Hlavní problematikou zákroku bylo ztenčování degradované vrstvy laku a rozsáhlá primární krakeláž. Druhou částí práce je restaurování důlního plánu Důl Jan Most na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice. Třetí část se věnuje transparentním kreslicím plánům se škrobovou povrchovou úpravou užívaným od druhé poloviny 19. století do první poloviny 20. století převážně k tvorbě architektonických a důlních plánů. Cílem této části je vymezení pojmů, seznámení se s historií vzniku a způsobu výroby kreslicích pláten. Dále představuje rizika materiálu a problematiku vhodného postupu restaurování. Cílem této práce je přispět k prohloubení znalostí čtenáře o restaurování uměleckých děl na papíře a fenoménu kreslicích pláten.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na papíru a plátně Podobizna mladé dívky
    (Univerzita Pardubice, 2023) Svobodová, Markéta; Machačko, Luboš
    Tato bakalářská práce se zabývá komplexním restaurováním uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Jedná se o olejomalbu na kombinované papírové a textilní podložce, na vypínacím rámu vsazenou do ozdobného rámu s povrchovou úpravou. Součástí bakalářské práce je také teoretická část, která rozšiřuje práci o přínosný kulturně-historický průzkum zabývající se autorstvím díla a identifikací vyobrazené mladé dívky. Práce se zabývá samotným procesem restaurování, kterému předcházel restaurátorský záměr. Cílem restaurování tohoto objektu bylo zachování fragmentů a uvedení díla do stavu, kdy je možné jej prezentovat. Práce zahrnuje fotodokumentaci díla před a po zásahu a v průběhu restaurování.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Komplexní restaurování tří děl na papírové podložce
    (Univerzita Pardubice, 2022) Žáková, Laura; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce se zabývá komplexním restaurátorským zásahem a průzkumem tří děl na papírové podložce. Dokument zahrnuje dvě archiválie a jedno umělecké dílo. Konkrétně se jedná o Důlní plán na transparentním papíru obce Spořice a Důlní plán na papíru obce Vičice ze sbírek Státního oblastního archivu v Litoměřicích, územního pracoviště Most a olejomalbu na lepence Portrét mladé dívky od Josefa Linharta ze soukromé sbírky. Práce je dělená na tři části, jednotlivé části se věnují konkrétním dílům. Nejprve práce zahrnuje veškeré provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy, které se vztahují k daným objektům restaurování. Na základě výsledků při průzkumu daných děl byl poté vypracován vhodný restaurátorský záměr. S tím také souvisí další část zahrnující popis jednotlivých restaurátorských zásahů, doložených v závěru textovou a obrazovou přílohou.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování archiválií ze sbírek SOA Litoměřice a medailonu s portrétem Marie Terezie v ozdobném rámu
    (Univerzita Pardubice, 2022) Minářová, Veronika; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská se zabývá komplexním restaurováním tří objektů na papírové podložce. Konkrétně se jedná o portrétní medailon Marie Terezie provedený technikou olejomalby umístěný v ozdobném rámu. Druhým a třetím objektem jsou archiválie ze sbírek SOA Litoměřice. Práce je rozdělená do tří částí, z nichž se každá věnuje konkrétnímu objektu. Na základě provedených průzkumů, které byly v případě medailonu rozšířeny i o navazující kulturně-historický kontext, byly na dílech provedeny restaurátorské práce. Tyto kroky byly podrobně popsány a zdokumentovány v připojené fotografické příloze.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování důlních plánů ze sbírek SOA Litoměřice a monotypu od Jaroslavy Pešicové
    (Univerzita Pardubice, 2022) Bartoníková, Karolína; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce pojednává o průběhu komplexního restaurátorského zásahu tří objektů na papírové podložce, jedná se o dvě archiválie ze státního oblastního archivu v Litoměřicích a jedno dílo z Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Konkrétně se jedná o důlní plán na transparentní papírové podložce, zobrazující klenutou cihlovou pec (Überwölbte Ziegelofen). Druhým objektem je důlní mapa dolu Caroli (Grubenkarte der Caroli zeche) na papírové podložce. Jako poslední ze tří restaurovaných prací je barevný monotyp od Jaroslavy Pešicové. Práce obsahuje tři části, které se týkají konkrétních objektů. Každá část zahrnuje identifikaci restaurovaného objektu, dokumentuje provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy, na základě těchto zjištění následuje vhodně zvolený restaurátorský průzkum, dále pak samotný postup provedených restaurátorských prací. V závěru dokumentu je celý tento proces podložen textovou a obrazovou přílohou.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování důlních plánů ze sbírek SOA Litoměřice a monotypu "Panu Bártovi" od Jaroslavy Pešicové
    (Univerzita Pardubice, 2022) Chvojková, Barbora; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Obsahem této práce je komplexní popis restaurátorského a konzervačního zásahu provedeného na třech pracích - dvou důlních plánech a jednom monotypu. První část zahrnuje restaurování důlního plánu na papírové podložce ze sbírek SOA Litoměřice. Druhá část se věnuje restaurování důlního plánu na podložce z pauzovacího papíru, rovněž ze sbírek SOA Litoměřice. Obsahem třetí části je restaurování monotypu "Panu Bártovi" od Jaroslavy Pešicové, který byl zapůjčený z Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování uměleckých děl na papírové podložce
    (Univerzita Pardubice, 2021) Pospíšilů, Toby; Machačko, Luboš; Kopecká, Veronika
    Práce je věnována komplexnímu restaurování dvou uměleckých děl na papírové podložce. V první části je představen proces a výsledky restaurování malby vaječnou temperou na papírové podložce podlepené textilií, která zachycuje VII. zastavení křížové cesty "Kristus padá pod křížem" z obce Rok u Sušice. Druhá část práce se zaměřuje na restaurování grafického tisku "Brtnice z východní strany" doplněného o figurální výjevy a kolorování akvarelem a kvašem.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Průzkum a restaurování souboru uměleckých děl na papíru
    (Univerzita Pardubice, 2021) Ptáčková, Anna; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce mapuje průběh komplexního restaurátorského zásahu včetně průzkumů u tří děl na papírové podložce. Dokument zahrnuje techniku pastelu a dvě grafická díla. Konkrétně se jedná o Portrét Jana Zrzavého od Věry Jičínské ze sbírek Městského muzea v Dobrušce a dva barokní grafické listy ze sbírek státního zámku Uherčice-Andělský hrad v Římě a Fontána di Trevi v Římě. Práce je složena ze tří částí, jednotlivé části se věnují konkrétním dílům. Práce nejprve dokumentuje u restaurovaných objektů provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy vztahující se k daným restaurovaným objektům. Zvláště pak byla pozornost upřena na kulturně-historický průzkum díla Věry Jičínské, které skýtalo jak obecně zajímavé téma, tak i různorodost a velké množství pramenů (archivní dokumenty, publikace, vzpomínky malířčiny dcery Dany Laichterové-Gornerové). Na základě výsledků průzkumů děl byl pak zvolen vhodný restaurátorský záměr. Na to navazuje další část zahrnující popis procesu jednotlivých restaurátorských zásahů v závěru s přiloženou textovou a podrobnou obrazovou přílohou. Ač je kombinace technik grafiky a pastelu nesourodá, podobnost lze hledat v papírové podložce. Za další spojnici mezi restaurovanými díly se dá považovat biologické poškození konkrétně napadení hmyzími škůdci, které se v různé míře projevuje u všech tří děl. A v návaznosti na to řešení vhodného přístupu ke způsobeným ztrátám papírové podložky či přidruženého materiálu, v tomto případě dřevěných rámů. Nalezení hmyzí škůdci byli pečlivě dokumentováni a fotografie mohou sloužit jako pomocné vodítko k identifikaci jejich zástupců.
  • Bakalářská práceOtevřený přístup
    Komplexní restaurování architektonického výkresu Mlýnské kolonády v Karlových Varech z Národního technického muzea v Praze
    (Univerzita Pardubice, 2021) Pavlisová, Eliška; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce se zabývá komplexním restaurováním architektonického kolorovaného výkresu Mlýnské kolonády na kartónu, jejíž autorství je připisováno českému architektovi Josefu Zítkovi. Před započetím veškerých restaurátorských procesů byl v rámci neinvazivního průzkumu popsán kulturně-historický vznik a vývoj díla v rámci let, včetně dopadu na dosavadní havarijní stav. Zejména je práce zaměřena na problematiku restaurování děl na papírové podložce větších formátů s citlivou barevnou vrstvou, u kterých nelze provést běžné postupy restaurátorských zásahů a je tak potřeba veškeré procesy přizpůsobit konkrétnímu restaurovanému dílu.