Digitální knihovnaUPCE
 

2014 Muzea, památky a konzervace

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/64765

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 17
  • Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Studium faktorů ovlivňujících schnutí připravených olejových barev
    (Univerzita Pardubice, 2014) Zálešáková, Magdaléna; Ševčíka, Richard; Pospíšil, Ladislav
    V našem výzkumu jsme se zabývali studiem faktorů ovlivňujících schnutí připravených modelových vzorků olejových barev zejména v závislosti na proměnném složení těchto směsí. Jako pojivo pro přípravu olejových barev byl použit za studena lisovaný lněný olej, jako pigmenty byly použity dvě syntetické organické sloučeniny ze skupiny anthrachinonů a isoindolinů. Pro sledování změn u vzorků jsme využili zejména metody chronogravimetrie a infračervené spektroskopie. Schnutí připravených směsí jsme konfrontovali s chováním modelových vzorků obsahujících anorganické pigmenty a s chováním komerčně dostupných olejových a restaurátorských barev užívaných ve výtvarné a restaurátorské praxi.
  • Náhled
    Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Degradace modelových „archeologických“ usní
    (Univerzita Pardubice, 2014) Vyskočilová, Gabriela; Orlita, Alois; Příhoda, Jiří
    Mechanismy degradace usně (jak nové tak historické) byly v minulosti již popsány. Oproti tomu podrobnější výzkum prohlubující znalosti degradace archeologických usní zatím nebyl šířeji popsán. Archeologická useň je ovlivněna především půdní degradací a biodegradací. V rámci výzkumu byly využity metody používané k hodnocení a analyzování usní nových a historických (koherence vláken, pH, teplota smrštění, SEM‐EDX, trhací zkoušky), protože pro archeologické usně zatím žádné metody doporučeny nebyly. Zkoušky byly prováděny na modelových třísločiněných a chromočiněných hovězinových usních a to na nových a rok stárnutých zakopáním v zemině. Výsledky byly mezi sebou porovnány a závěrem bylo řečeno, které metody jsou vhodné pro zkoušení archeologických usní.
  • Náhled
    Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Interakce jílových materiálů s organickými pojivy malířských děl
    (Univerzita Pardubice, 2014) Vašutová, Vlasta; Bezdička, Petr; Hradil, David
    Na studium pigmentů v malířských dílech je v dnešní době nutné nahlížet z více oborů než čistě z hlediska uměleckého. Dochází k propojování znalostí z oblasti výtvarného umění a přírodních věd. A právě detailní informace z hlediska chemie a geologie velmi často chybí, přestože pochopení zákonitostí z těchto oborů může například vést k určování původu malířských děl (provenience). Hlavní součástí malířských děl jsou pigmenty, které se nevyskytují samostatně, ale pro účely malby vždy ve směsi s organickým pojivem. Pigmenty jsou barevné sloučeniny, které lze dělit na organické a anorganické a obě skupiny můžeme rozdělit ještě na přírodní a umělé. Největší skupinou přírodních těžených malířských surovin jsou tzv. hlinky (zemité pigmenty). Hlinky patří do skupiny hlinitokřemičitanů – alumosilikátů (např. živce, slídy, jílové minerály), jejichž hlavní prvky hliník a křemík představují nejběžnější prvky zemské kůry. Hlinka je vždy produktem zvětrávání silikátových hornin, které umožňuje vzniku právě jílovým minerálům. Jílové minerály jsou vrstevnaté alumosilikáty (planární fylosilikáty) o velikosti částic menší než 2 μm. V jílových horninách se ale také mohou vyskytovat další minerální fáze – např. některé oxidy a hydroxidy železa (goethit, hematit), příp. hliníku (gibbsit), amorfní fáze (alofán) a další. V hlinkách se nejčastěji vyskytují tyto jílové minerály: kaolinit, illit, seladonit, glaukonit, montmorillonit, chlorit a jílové minerály se smíšenou strukturou (nejčastěji illit/smektit). U nich dochází k prorůstání základních stavebních jednotek různých fylosilikátů ve směru kolmém na rovinu vrstev. Hlavní metodou pro identifikaci minerálních fází v pigmentech malířských vrstev, kterou v naší laboratoři používáme, je prášková rentgenová mikrodifrakce (mXRD). Každý minerál má na rentgenovém záznamu své charakteristické difrakční linie a ve většině případů jsou neměnné; některé pigmenty však mohou interagovat s pojivem. To je případ jílových minerálů s expandabilními vrstvami, například minerálů skupiny smektitů, kam patří i montmorillonit. Tyto minerály s vysokou ionto‐výměnnou kapacitou mohou do mezivrství přijímat nejen anorganické kationty, ale i polární organické molekuly, např. složky organických pojiv v malířských dílech. To pak způsobí rozšíření mezivrství a posun difrakčních linií. Podobně reagují i s obyčejnou vodou (tzv. „bobtnají či vysychají“), což může být pro malířské vrstvy rizikovým faktorem při kolísání vlhkosti. Pro studium těchto interakcí byly v této práci vybrány 4 vzorky obsahující minerály ze skupiny smektitů a dva vzorky se smíšenou strukturou typu illit/smektit, které rovněž obsahují expandabilní mezivrství. Tyto vzorky byly smíchány s jednoduchými pojivy (olej, klíh, žloutek) a následně i s jejich směsmi (emulzní typ pojiv). Pro interakci s klihem byl připraven roztok klihu s vodou, který se zahřívá v lázni, aby došlo k úplnému rozpuštění klihu, který je jinak v běžném stavu ve formě drobných granulí. Všechny výsledné směsi byly naneseny štětcem na sklíčko, aby se napodobil postup reálné malby. Poté se vzorky nechaly přirozeně uschnout, klihové a žloutkové směsi usychají řádově během několika hodin, zatímco olejové schnou až několik týdnů. Analýzou rentgenové difrakce bylo zjištěno, že při interakci vzorku s klihem dochází k rozšíření smektitových vrstev. To způsobuje zejména obsah vody v klihovém roztoku, neboť smektity hydratují velmi rychle. Naopak se žloutkem a olejem vzorky „vysychají“, neboť žloutek a olej působí odpudivě vůči vodě a vytěsňují ji z mezivrstevního prostoru smektitů, mezirovinná vzdálenost je pak dána jen velikostí organické molekuly a její prostorovou orientací v mezivrství. Smíšené struktury se při těchto interakcích chovají jako mechanické směsi, přestože se jedná o směsné krystaly. Je ale možné, že jde o stav přechodný, faktor času – kinetiky interakcí je stále předmětem výzkumu. Získané výsledky byly využity k rekonstrukci struktury a určení původního minerálu (před interakcí) při analýze hlinkových podkladových vrstev obrazů. Je třeba vždy totiž počítat s tím, že vlivem interakce je difrakční obraz některých jílových minerálů pozměněn a tento faktor je třeba při identifikaci zohlednit. Správné určení původního jílového minerálu je pak velmi důležité pro určení provenienčních znaků použitého materiálu.
  • Náhled
    Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Průzkum olověných liter z kralické tiskárny
    (Univerzita Pardubice, 2014) Rapouch, Karel; Selucká, Alena; Mazík, Michal; Příhoda, Jiří; Trnková, Libuše
    Příspěvek se zabývá průzkumem a konzervací olověných tiskařských liter z počátku 17. století. Předměty byly nalezeny v 50. letech 20 století v Kralicích nad Oslavou v místě, kde původně stála a působila tiskárna Jednoty bratrské. Litery jsou většinou v dobrém fyzickém stavu pokryté tenkou korozní vrstvou, některé jsou však značně popraskané a zlomené. Pro materiálový průzkum byla použita rentgenová fluorescence (XRF) a metalografie s využitím skenovacího elektronového mikroskopu s energiově‐disperzní detekcí (SEM‐EDS). Analýza korozních vrstev byla provedena s využitím rentgenové difrakce (XRD) a linear‐sweep voltametrie (LSV). Pro konzervátorský zásah byla zvolena metoda hromadné elektrochemické redukce, jejíž parametry vycházely z literatury a výsledků LSV.
  • Náhled
    Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Vliv relativní vlhkosti na vlastnosti křemičitého gelu
    (Univerzita Pardubice, 2014) Peterová, Adéla; Kotlík, Petr
    Konsolidanty na bázi esterů kyseliny křemičité jsou v hojné míře využívány pro zpevňování zdegradovaných stavebních památek. Tyto konsolidanty jsou připravovány metodou sol‐gel. Výsledný křemičitý gel zajišťuje v materiálu dodatečnou pevnost. Obecně známým problém těchto gelů je jejich smrštivost a popraskání způsobené tvorbou a zráním gelu. Cílem práce bylo zjistit vliv relativní vlhkosti vzduchu na tvorbu gelu a vzniku první praskliny v gelu.
  • Náhled
    Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Restaurování granátových šperků
    (Univerzita Pardubice, 2014) Pecenová, Zuzana; Děd, Jiří; Prášil, Jaroslav
    The work deals with restoration of set of garnet jewellery. The set consist of a segmented necklace and segmented bracelet. Determination of the base metal composition was performed by electron microanalysis. The authenticity of garnets was confirmed by refractive index. The jewellery was degreased in ethanol. Corrosion products were partially removed mechanically by a fine brass brush. Missing parts of necklace and bracelet was made of alloy which composition similar to the original metal. Missing stones were supplied with pyropes with rue cut. A paper and aluminium foil was put under stones before they were mounted into the jewellery. The production of new parts and inserting of stones were made by original technology. Where the stone trims were damaged a two‐component epoxy resin was used. Conservation of metal surface was made by Paraloid B72 coating. The part of this restoration work was adjustment of etui for jewellery. Scratched paper was replaced by coloured Japanese paper. The final appearance was made and the missing lock staple was replenished. The surface was then retouched with stabile water colour. The storage conditions were also recommended.
  • Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Analytická sonda – priestor pre tvorivosť?
    (Univerzita Pardubice, 2014) Palgutová, Katarína
    The method of analytical presentation (MAP) has become recently the object of a great discussion. Nowadays, its use is questionable, since one prefers the unity of a face heritage and one maximizes the effort to keeping an object’s substance. The MAP has a long tradition in our territory, where it is supported by the quality and methodologically completed realization. Any scholar has not devoted their work to the MAP globally neither from the methodological point of view nor the creative point of view. The goal of this thesis is to point out the fact that the high quality restoration together with presenting old developmental periods has a high documentary value. Naturally, it is necessary to také into account the fact that it is implemented on selected and stylistically heterogeneous objects while it is not used programmatically and area‐wide. The showpiece’s documentary value is a significant factor during the searching own roots, building the national identity in the current globalized world. The contribution acquaints with the created methodological system, which should be helpful for a mutual communication between an architect and a methodical worker. One of the goals of the author´s dissertation thesis was the creation of mentioned system. Needless to say that the creation of a rendering of an analytical probe could be the object of a creative process and it does not have to be its limit.
  • Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Obnova hradov na území Slovenska
    (Univerzita Pardubice, 2014) Ondrejková, Zuzana
    The theme of the article is castle restoration in Slovakia. The article is focused on methodology of restoration used in castle restoration and on determinants that affects its selection. The research is mapping development of castle restorations on the territory of present day Slovakia. Article introduces characteristical castle restoration waves. Castle restoration begins in late 18. century, trough monument restoration institutionalization in 19. century and characteristical restoration decades in 20. century, until present day trends. Preliminary results of field research show specifics of current castle restoration in comparison with pervious castle restoration waves. Quantity of currently restored castles demanded strictly conservative approach, which has no equivalent in Slovakia monument restoration history. Typical Slovakia castle restoration representatives for each restoration wave are introduced in this article. Each chosen castle represents the use of one method of restoration. The aim of the study is to sum and evaluate implemented choosen castle restorations in Slovakia.
  • Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Konvice z modrého zakaleného skla – rekonzervační zásah a analytický průzkum
    (Univerzita Pardubice, 2014) Mánková, Jana; Zlámalová Cílová, Zuzana; Součková Daňková, Aranka; Svatošová, Sylvie
    Příspěvek se zabývá analytickým průzkumem a rekonzervačním zásahem konvice datované do přelomu 16. ‐ 17. století. Předmět pochází z archeologického výzkumu, který proběhl v letech 2003 – 2006 na ploše bývalých kasáren Jiřího z Poděbrad a části přilehlého Náměstí Republiky na Novém Městě v Praze 1. Sklo konvice lze charakterizovat jako zakalené s lehkým modrým nádechem. Konvice byla již dříve restaurována, ale kvůli změně optických a mechanických vlastností původně použitých adheziv, celkovému znečištění předmětu a PMMA opor, bylo přistoupeno k rekonzervačnímu zásahu. Předmět byl nejprve rozlepen a očištěn od původního adheziva i zbytků nečistot souvisejících pravděpodobně s jeho uložením v jímce. Metodou infračervené mikroskopie byly rozlišeny dva typy adheziv a pro charakterizaci skla byly použity metody XRF a XRD. Po revizním vyhledání střepů byl předmět opětovně slepen a byly zhotoveny nové PMMA opory. V rámci zásahu byla provedena průběžná dokumentace stavu předmětu a doporučeny vhodné podmínky pro jeho uložení a expozici.
  • Konferenční objektOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Vliv čištění kovových doplňků na textilie
    (Univerzita Pardubice, 2014) Krejčí, Jan
    Práce se zabývá vlivem čištění kovů na textilu roztoky Chelatonu III, kyseliny citronové a kyseliny mravenčí s thiomočovinou na bavlněný podklad. Zkoumá míru poškození bavlny měřením barevných změn, měřením pevnosti a viskozimetrickým stanovením průměrného polymeračního stupně celulosy s ohledem na druh ošetření a druh umělého stárnutí (UV stárnutí, suché tepelné stárnutí, vlhké tepelné stárnutí).