Digitální knihovnaUPCE
 

2001/07 Scientific papers, Series C

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/38153

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 14
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Sídelní síť Františka Antonína Šporka ve světle vývoje raně novověkých šlechtických rezidencí v Čechách 16.-18. století
    (Univerzita Pardubice, 2002) Vorel, Petr
    Na přelomu 17. a 18. století přetrvává stále základní podoba aristokratické sídelní sitě, tvořené městským palácem v sídelním panovnickém městě a venkovským zámeckým sídlem. Ve srovnání s dobou předbělohorskou se objevují v koncepci venkovských sídel tři rozdíly: negace vojenské a obranné funkce, snaha o izolaci od světa poddaných a využití přírodního prostředí ke zdůraznění vlastního mirkosvěta venkovského šlechtického sídla. Šporkovo sídlo neslo všechny tři znaky, vybočovalo však svou velkorysostí, monumentalitou, uměleckou kvalitou a sochařskou a architektonickou výzdobou. V tomto směru lze jeho Kuks chápat jako prototyp ideální venkovské šlechtické rezidence.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Ruské dějiny
    (Univerzita Pardubice, 2002) Veber, Václav
    The article represents an excerpt of a larger work which describes the continuity of Russian history, concentrating on the links of Bolshevik and imperial regimes and on the necessary multiplied links of the system and the life of large state. Discussions have been held for many years, since Bolsheviks stressed the fact that the new political system represented an entirely new quality of political existence which is not linked with the past. The author underlines the features of Russian politics which characterize the Russian empire throughout its existence. Also the problems are mentoined which have been present but left unsolved as well as the heritage of Russian history that Bolsheviks had to cope with. At present, Russia presents a postcommunist imperial state, not yet democratic, struggling to overcome its political and economic backwardness and to catch up with the West.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Rosenbergica 2 rožmberští poslové(Příspěvek ke komunikační praxi ve středoevropském prostoru na počátku 17. století)
    (Univerzita Pardubice, 2002) Kubeš, Jiří
    Dieser Beitrag widmet sich einigen sehr wenig bearbeiteten Aspekten der Komunikationspraxis, der Verbreitung der Informationenoder der Machtdurchsetzung in der frühneuzeitlichen Gessellschaft. Der adelige Hof bildete vom 16. bis 18. Jahrhundert ein Machtzentrum und dabei gewann und verbreitete selbst Informationen auf einigen Weisen. Die am wenigsten verarbeitete, jedoch zugleich die gewöhnlichste Form der gegenseitigen Kommunikation waren die gesellschaftliche Beziehungen, die in der Richtung der Adelige - der Bote - der kontaktierte Mensch geführt wurden. In diesem Zusammenhang tritt vor allem die Rolle der Boten als der Vermittler der Kommunikation in der frühen Neuzeit hervor. Sie führten weder keine Behandlungen noch trugen kein Geld über. Sie schaffen nur Briefe oder kleine Geschenke. Die Boten waren für den Rosenbergischen Hof unentbehrliche Gehilfen. Sie waren unauffällig, physisch tüchtig, einige von ihnen durchreisten den engeren mitteleuropäischen Raum und sie mussten wenigstens zwei Sprachen Beherrschen. Ihre Reisen hatten keine politischen und ökonomischen Gründe, trotzdem hatten die Boten eine bedeutende Kommunikateionsaufgabe, und deshalb wurden sie wichtige Mitglieder des höfischen Organismus. Es scheint auch, dass die Funktion der Kammerboten ihre goldene Ära in der Zeit der renaissancen Hofen durchmachte. Einige Hofe verloren noch nicht ihre politische Funktion. Die Boten des letzten Rosenberger waren die einzigen Verkehrer aller wichtigsten Briefe. Man weiss, dass sich Peter Wok von Rosenberg nicht auf die Post verließ. Erst mit der allmähligen Urbanisierung benutzte die Aristokratie des 17. und 18. Jahrhunderts immer mehr die regelmäßige und billigere Postverbindung.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Ďábel ve folkloru
    (Univerzita Pardubice, 2002) Šalanda, Bohuslav
    This paper studies the devil as a demonologically important figure, focusing mainly on the formation of this figure within a European cultural context. In the creation of this demonic figure, several influences were mingled, for example, the Iranian concept of dualism, in which the noble lord Ahur Mazda stood against Ahriman. The impact of this concept is traceable in the so-called dualistic tales of creation where two opposite creative principles - God and the devil - take part. The Scandinavian, as well as Middle Eastern oral traditions concerning uncivilized giants should not be overlooked either. We can also identify it in the transformations of totemic images, especially in cases of contracts, agreements, and contests related to totemic animals and, later on, giants and devils. The figure of the devil is the result of complex transformations and mutual influences from many ideological substrata, the apocryphal tradition being one of them. This paper also takes into consideration genre differetiation in narratives about the devil. The genre of the fairytale, for example, does not present the devil as a dangerous creature. On the contrary, the devil in fairytales can be cheated, bluffed, proved stupid. His dangerousness is decreased through ridicule. Devil figures in legends are presented in much the same way as in Christianity, even though they were not originally fallen angels, but demons representing natural forces, as well as personifications of underground aspects of natural phenomena. This paper also mentions the role of medieval exempla in the formation of warning stories about the devil. Most legends about a contract with the devil have their roots in this medieval stratum as well, and the paper discusses the medieval scholar Faust's agreement with the devil in this broader context. Attention is also paid to witch-hunts, and legends involving the Templars and Freemasons. The devil became a comic figure as early as the 15th and 16th centuries and was introduced into farces. Folklore adopted the figure of the stupid devil to ar greater degree than poetry did. It presented him as a personification of the helplessness of devil and, by doing so, it illustrated a generally accepted idea of the victory of good over evil.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    K působení České matice školské v Polsku
    (Univerzita Pardubice, 2002) Moravcová, Ilona
    Die Arbeit von Ilona Moravcová macht uns mit der bisher wenig bekannten und vergessenen Problematik des tschechischen Schulwesens in Wolynien bekannt. Die Autorin konzentriet sich hier auf die Periode der Jahre 1921-1939, also auf die bis zum Ausbruch des zweiten Weltkrieges. In der Einführung der ganzen Arbeit ist kurz und treffend die allgemeine Problematik der Arbeit aufgezeigt, so dass sich auch der normale Leser dessen bewusst wird was Wolynien ist, wo sich dieses Gebeit befand und warum die tschechischen Emigranten hierher kamen. Nachfolgend befasst sich die Autorin bereits näher mit der Problematik. Das Milieu Wolyniens war für die Tschechischen in kultureller und wirtschftlicher Hinsicht wenig reif, darum in der Bemühung, sich der nationalen Assimilation zu wehren, war ihre erste Bemühung, das selbständige teschechische Schulwessen zu errichten.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Agrární politik František Udržal v roce ustavení Československa
    (Univerzita Pardubice, 2002) Charbuský, Miloš
    Prominent Czech agrarian politician František Udržal identified himself with the idea of announcement of independent Czechoslovak state. He contributed to its realisation both by his acting in the Vienna parlament, and by his acting in Prague. He was involved directly in formation of Czechoslovak republic 29. october. Taking into consideration his original antiaustrian orientation he gradually started to live in seclusion.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Rosenbergica 1rožmberské "kuchyňské účty"možnosti a využití
    (Univerzita Pardubice, 2002) Kubeš, Jiří
    The article deals with the "kitchen" accounts of Petr Vok, the last lord of Rožmberk (1592-1611). It tries to describe the possibilities of their research. It comes to the conclusion that they are the basic source for the research of the food and drink supplying of the moving Rožmberk's court. It allows us to construct the mutual relationships of the court to the inhabitants of the Rožmberk's residential towns Český Krumlov and Třeboň, of his other towns and a lot of villages. The "kitchen" accounts let us study the itinerary of the Rožmberk's court and describle the using of his residential net. In the third level it can say a lot to the travelling of the court and to the phenomenom of the Rožmberk's transit towns. And finally, this kind of accounts could bring a special view to the everyday life of the Rožmberk's court.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    K dějinám interkulturní pedagogikyškolní výlet německých dětí v krušnohorských Vejprtech v roce 1925
    (Univerzita Pardubice, 2002) Pehnke, Andreas
    Im Jahre 1926 starteten Chemnitzer Versuchsschüler zu einer Wandertour ins böhmische Weipert und die Umgebung. Im Mittelpunkt der Schulversuchsarbeit von dem Lehrer Fritz Müller (1887-1968) stand sowohl die Koedukation, der jahrgangsübergreifende Unterricht, Schülermitbestimmung, reformierte Fachunterricht, Kern-Kurs-Unterricht sowie vielfältige sozialerzieherische Aspekte in den Lebensgemeinschaften zwischen Schülern unterschiedlichen Alters mit ihren Lehrern und Erziehern, alles auf Grund der sog. Erlebnispädagogik.
  • ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Obraz ideální matky v díle Jeana Jacquese Rousseaua a jeho recepce ve střední Evropě
    (Univerzita Pardubice, 2002) Diewoková, Tereza
    Rousseau byl vnímán jako reformátor rodinného štěstí, a to pro svou představu ženy jako pozorné matky a manželky, kterou popsal v pedagogickém spise Emil čili O vychování a v románu Julie čili Nová Héloisa. Péče o děti a dohled nad jejich výchovou by se měly stát hlavním posláním v životě žen. Kritizoval jejich rušný společenský život, pro který si ženy nemohly dovolit pečovat o své děti. Tím, že bude žena respektovat svoji tradiční roli, si navíc získá ve společnosti úctu. Vnímání Rousseauových spisů ve střední Evropě bylo stejně rozporuplné jako ve Francii, neboť ženy měly ve středoevropském prostoru jiné sociální postavení a šlechtické kruhy nemohly přijmout jeho názory týkající se společenské rovnosti.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Reformní snahy jansenismu a jejich vliv na osobnost hraběte Františka Antonína Šporka
    (Univerzita Pardubice, 2002) Bubík, Tomáš
    The first part of the paper focuses mainly on the philosophical and theological analysis of the thoughts of Cornelius Jansen, the founfer of the Jansenism movement. The analysis does not leave aside also the main Jansenists' argument against the contemporary moral laxism, based on the theological probabilism, supported ba the Jesuits. The paper then discusses the influence of Jansenism, especially in Bohemia, in order to point out how important this influence could have been for the formation of the personality of Earl František Špork.