Abstract:
Bakalářská práce se zabývá pojetím "vzdělance" v Komenského spisech věnovaných filosofii výchovy, pansofii a universální nápravě. První kapitola je zaměřena na cíl vzdělávání, kterým je lidskost. Ta byla porušena, proto je nutná její náprava, která má být provedena vzděláním a výchovou. V druhé kapitole jsou uvedeny základní rysy vzdělaného člověka a vzdělaného národa. Protože vzdělaný národ je také národem šťastným, je zde také zmíněna cesta k takovému národu. Třetí kapitola pojednává o vztahu mezi vzděláním, mravností a zbožností. Pozornost je věnována rovněž jednotlivým stupňům škol, které Komenský stanovil a požadavkům, které kladl na universálního učitele. Tématem čtvrté kapitoly je křesťanská pansofie jako cesta k pravé moudrosti. Pansofie neboli vševěda má umožnit vytvoření dokonalé pedagogické teorie a také se má stát obsahem dokonalého vzdělání. Pátá, poslední kapitola, zachycuje vzdělání jako věc lidskou. Vedle vzdělání jsou představeny zbylé dvě věci lidské - politika a náboženství. Součástí poslední kapitoly je také termín "nová obecná filosofie", který se má stát základem nového osvíceného věku.