Grygar, Filip2017-05-112017-05-1120151211-8109http://hdl.handle.net/10195/67527Příspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení.p. 138-153czeopen accessHeideggerPlatónkalkulující myšlenízamýšlející se myšlenípodobenství o úsečceidea univerzityvzdělávánívýchova.HeideggerPlatocalculative thinkingmeditative thinkingsimile of the linethe idea of universitytuitioneducation.K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečceTo a Meaning of the Clarification of Non-reflected Prerequisites from the Viewpoint of Heidegger’s Meditative thinking and Plato’s Simile of the Linearticle39876945