Digitální knihovnaUPCE
 

Ateliér restaurování uměleckých děl na papíru / Studio of Restoration and Conservation of Artworks on Paper

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/8840

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 70
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na lepence Portrét dámy ze sbírky Vlastivědného muzea v Olomouci
    (Univerzita Pardubice, 2024) Hoferová, Karolína; Machačko, Luboš
    Bakalářská práce se věnuje komplexnímu restaurování uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Dílo Portrét dámy je olejomalbou na lepence a součástí prezentace díla je ozdobný rám. Součástí bakalářské práce je teoretická část, rozšířená o kulturně-historický průzkum díla, zabývající se autorstvím a identifikací portrétované ženy. Dále se práce zabývá samotným procesem restaurování olejomalby bez lakové úpravy, restaurováním ozdobného dřevěného rámu, výrobě nových dřevěných doplňků a adjustací díla. Cílem restaurování je uvést dílo do stavu vhodného k prezentaci a přispět k prohloubení znalostí široké veřejnosti o problematice restaurování děl na papíře.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na lepence Hrad v krajině a důlního plánu na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice
    (Univerzita Pardubice, 2023) Šebestová, Anežka; Machačko, Luboš
    Bakalářská práce předkládá dvě komplexní restaurátorské dokumentace a navazující teoretickou část. V první části se práce zabývá komplexním restaurováním olejomalby na lepence z druhé poloviny 19. století s názvem Hrad v krajině z Vlastivědného muzea Olomouc. Hlavní problematikou zákroku bylo ztenčování degradované vrstvy laku a rozsáhlá primární krakeláž. Druhou částí práce je restaurování důlního plánu Důl Jan Most na transparentní podložce ze sbírek SOA Litoměřice. Třetí část se věnuje transparentním kreslicím plánům se škrobovou povrchovou úpravou užívaným od druhé poloviny 19. století do první poloviny 20. století převážně k tvorbě architektonických a důlních plánů. Cílem této části je vymezení pojmů, seznámení se s historií vzniku a způsobu výroby kreslicích pláten. Dále představuje rizika materiálu a problematiku vhodného postupu restaurování. Cílem této práce je přispět k prohloubení znalostí čtenáře o restaurování uměleckých děl na papíře a fenoménu kreslicích pláten.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování obrazu Svatý Karel Boromejský a Nové možnosti ztenčování laků z povrchů maleb
    (Univerzita Pardubice, 2023) Polívková, Gabriela; Machačko, Luboš
    Diplomová práce zahrnuje komplexní restaurátorský zásah, včetně podrobné restaurátorské dokumentace, která je zde rozšířena tak, aby odpovídala standardu diplomové práce. Dílo představuje velmi kvalitní barokní olejomalbu na plátěné podložce z roku 1727. Restaurátorská dokumentace obsahuje průzkum díla Svatý Karel Boromejský, zahrnuje ikonografický popis sv. Karla Boromejského, kulturně-historický průzkum a zabývá se také autorstvím obrazu. Pravděpodobně se jedná o obraz z dílny Jana Kryštofa Handkeho působícího v Olomouci v 18. století. Druhá část diplomové práce se zabývá použitím nových materiálů pro ztenčování lakových vrstev v oboru restaurování, především ztenčování lakových vrstev na závěsném obrazu, tedy lakované malbě. Jedná se o jednu z počátečních prací v projektu, který bude pokračovat. Tato část se zabývá použitím rigidních gelů a představuje komerční gely Nanorestore Gell®Peggy a Nanorestore Gell®Dry. Dále práce zahrnuje tzv. "nanostructured cleaning fluids", tedy nanostrukturní čisticí kapaliny či mikroemulze, zde konkrétně výrobky Nanorestore Cleaningl®.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování obrazu sv. Jana Nepomuckého a průzkum oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli s ohledem na autorství F. J. Luxe
    (Univerzita Pardubice, 2023) Pavlisová, Eliška; Říhová, Vladislava
    Diplomová práce se zabývá restaurováním oltářního obrazu sv. Jana Nepomuckého z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Během restaurování obrazu byla nalezena signatura rokokového malíře Františka Julia Luxe. Na základě tohoto objevu byly další tři oltářní obrazy, pocházející ze stejného kostela, navzájem posuzovány z hlediska výtvarného a technologického zpracování s dílem se signaturou. Vzájemné porovnání obrazů pomohlo potvrdit, že se jedná o stejného autora, a tak určit i jejich přibližnou dataci. Jednalo se konkrétně o díla Sv. Barbora, Kalvárie a Odpočinek na cestě do Egypta. Na tuto část navazuje umělecko-historický průzkum zmíněných oltářních obrazů, které mají návaznost na vznik kostela a případnou souvislost s řádem Maltézských rytířů, tehdejších vlastníků fary. V závěru práce je popsáno působení a tvorba malíře Františka Julia Luxe a technicko-výtvarné srovnání jeho autorských děl s obrazy nalezenými v Radomyšli.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu a komplexní restaurování olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska
    (Univerzita Pardubice, 2023) Ševčíková, Aneta; Machačko, Luboš
    Diplomová práce v první části předkládá rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah na závěsném obraze Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska. Jedná se o olejomalbu na plátně, jejichž autor a datace nejsou známé. V rámci podrobného průzkumu byl obraz datován do roku 1753 a jako hypotetický autor byl určen okruh olomouckého barokního malíře Jana Kryštofa Handkeho. Druhá část práce se zabývá možností citlivějšího přístupu při procesu čištění za použití rigidních gelů se zaměřením na gellan. Práce sumarizuje informace o využití rigidních gelů s důrazem na gellan a jeho využití v restaurátorské praxi. Teoretická část se poté hlouběji zaměřuje na možnosti přípravy a využití gelů z gellanu při čištění výtvarných děl se zaměřením na citlivost vodorozpustných barevných vrstev. Na teoretickou část navazuje volně experimentální část, která se zaobírá recepturami vybraných gelů, zkoumáním základních vlastností vzniklých gelů v porovnání s komerčně dostupnými gely na trhu a jejich účinnost při aplikaci.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování závěsného obrazu v ozdobném rámu "Nádobí s třešněmi"; Integrovaná ochrana proti hmyzím škůdcům
    (Univerzita Pardubice, 2023) Ptáčková, Anna; Machačko, Luboš
    Práce Restaurování závěsného obrazu v ozdobném rámu "Nádobí s třešněmi"; Integrovaná ochrana proti hmyzím škůdcům v první části dokumentuje průběh komplexního restaurátorského a konzervátorského zásahu, včetně podrobných průzkumů provedených na díle "Nádobí s třešněmi" z depozitáře státního zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Tento úsek nejprve předkládá umělecko-historický průzkum a průzkumy neinvazivní a invazivní chemicko-technologické provedené na restaurovaném díle. Na jejich základě byl následně zvolen vhodný restaurátorský záměr. Navazující část poté zahrnuje popis procesu jednotlivých restaurátorských zásahů. V závěru je přiložena textová a podrobná obrazová příloha. V druhé části práce předkládá problematiku integrované ochrany proti škůdcům se zaměřením především na monitoring. V rámci této části byla provedena také experimentální část, při níž byly provedeny dva tříměsíční cykly monitoringu hmyzích škůdců v 6 institucích kulturní povahy.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování olejomalby na papíru a plátně Podobizna mladé dívky
    (Univerzita Pardubice, 2023) Svobodová, Markéta; Machačko, Luboš
    Tato bakalářská práce se zabývá komplexním restaurováním uměleckého díla ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci. Jedná se o olejomalbu na kombinované papírové a textilní podložce, na vypínacím rámu vsazenou do ozdobného rámu s povrchovou úpravou. Součástí bakalářské práce je také teoretická část, která rozšiřuje práci o přínosný kulturně-historický průzkum zabývající se autorstvím díla a identifikací vyobrazené mladé dívky. Práce se zabývá samotným procesem restaurování, kterému předcházel restaurátorský záměr. Cílem restaurování tohoto objektu bylo zachování fragmentů a uvedení díla do stavu, kdy je možné jej prezentovat. Práce zahrnuje fotodokumentaci díla před a po zásahu a v průběhu restaurování.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Komplexní restaurování tří děl na papírové podložce
    (Univerzita Pardubice, 2022) Žáková, Laura; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce se zabývá komplexním restaurátorským zásahem a průzkumem tří děl na papírové podložce. Dokument zahrnuje dvě archiválie a jedno umělecké dílo. Konkrétně se jedná o Důlní plán na transparentním papíru obce Spořice a Důlní plán na papíru obce Vičice ze sbírek Státního oblastního archivu v Litoměřicích, územního pracoviště Most a olejomalbu na lepence Portrét mladé dívky od Josefa Linharta ze soukromé sbírky. Práce je dělená na tři části, jednotlivé části se věnují konkrétním dílům. Nejprve práce zahrnuje veškeré provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy, které se vztahují k daným objektům restaurování. Na základě výsledků při průzkumu daných děl byl poté vypracován vhodný restaurátorský záměr. S tím také souvisí další část zahrnující popis jednotlivých restaurátorských zásahů, doložených v závěru textovou a obrazovou přílohou.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování archiválií ze sbírek SOA Litoměřice a medailonu s portrétem Marie Terezie v ozdobném rámu
    (Univerzita Pardubice, 2022) Minářová, Veronika; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská se zabývá komplexním restaurováním tří objektů na papírové podložce. Konkrétně se jedná o portrétní medailon Marie Terezie provedený technikou olejomalby umístěný v ozdobném rámu. Druhým a třetím objektem jsou archiválie ze sbírek SOA Litoměřice. Práce je rozdělená do tří částí, z nichž se každá věnuje konkrétnímu objektu. Na základě provedených průzkumů, které byly v případě medailonu rozšířeny i o navazující kulturně-historický kontext, byly na dílech provedeny restaurátorské práce. Tyto kroky byly podrobně popsány a zdokumentovány v připojené fotografické příloze.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování důlních plánů ze sbírek SOA Litoměřice a monotypu od Jaroslavy Pešicové
    (Univerzita Pardubice, 2022) Bartoníková, Karolína; Machačko, Luboš; Sejkorová Kašparová, Věra
    Bakalářská práce pojednává o průběhu komplexního restaurátorského zásahu tří objektů na papírové podložce, jedná se o dvě archiválie ze státního oblastního archivu v Litoměřicích a jedno dílo z Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Konkrétně se jedná o důlní plán na transparentní papírové podložce, zobrazující klenutou cihlovou pec (Überwölbte Ziegelofen). Druhým objektem je důlní mapa dolu Caroli (Grubenkarte der Caroli zeche) na papírové podložce. Jako poslední ze tří restaurovaných prací je barevný monotyp od Jaroslavy Pešicové. Práce obsahuje tři části, které se týkají konkrétních objektů. Každá část zahrnuje identifikaci restaurovaného objektu, dokumentuje provedené chemicko-technologické a umělecko-historické průzkumy, na základě těchto zjištění následuje vhodně zvolený restaurátorský průzkum, dále pak samotný postup provedených restaurátorských prací. V závěru dokumentu je celý tento proces podložen textovou a obrazovou přílohou.