"Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu

Show simple item record

dc.contributor.author Sikora, Ondřej cze
dc.date.accessioned 2024-08-24T07:29:42Z
dc.date.available 2024-08-24T07:29:42Z
dc.date.issued 2023 cze
dc.identifier.issn 0015-1831 cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/83817
dc.description.abstract V životopisném díle Ecce homo, konkrétně v kapitole "Proč jsem tak chytrý", Nietzsche pojednává o otázkách výživy, místa, podnebí a rekreace, které pro něj tvoří "kazuistiku sobectví". Větou "voda stačí" naznačuje nejen svůj vztah k opojným nápojům, ale dává také obecné doporučení. Článek se věnuje otázce, jak spolu souvisejí motivy opojení a filozofie. Pokud pro Nietzscheho intenzifikace filosofického života nese název "amor fati", pak lze otázku přesněji formulovat takto: Jak spolu souvisí motivy opojení a "amor fati"? Tento zdánlivě okrajová otázka nabývá na naléhavosti, pokud uvážíme neoddělitelnost "amor fati" a dionýského ideálu, který v sobě nese právě význam opojení. Odpověď spočívá v rozvinutí motivu "tělesné ctnosti", která člověka disponuje k otevřenosti a postoji afirmace vůči světu. cze
dc.format p. 307-324 cze
dc.language.iso cze cze
dc.relation.ispartof Filosofický časopis, volume 71, issue: 2 cze
dc.rights Pouze v rámci univerzity cze
dc.subject Friedrich Nietzsche cze
dc.subject Ecce homo cze
dc.subject opojení cze
dc.subject "amor fati" cze
dc.subject Friedrich Nietzsche eng
dc.subject Ecce homo eng
dc.subject intoxication eng
dc.subject “amor fati” eng
dc.title "Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu cze
dc.title.alternative “Water Is Enough.” Nietzsche, Intoxication and Openness to the World eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated In the biographical work Ecce homo, specifically in the chapter “Why I Am So Clever,” Nietzsche discusses the issues of nutrition, place, climate, and recreation that for him form a “casuistry of selfishness.” With the sentence “water is enough,” he indicates not only his relationship to intoxicating drinks, but also makes a general recommendation. The article is devoted to the question of how the motifs of intoxication and philosophy are related to each other. If, for Nietzsche, the intensification of philosophical life carries the title of “amor fati,” then the question can be more precisely stated as follows: How are the motifs of intoxication and “amor fati” related to each other? This seemingly marginal question gains urgency if we consider the inseparability of “amor fati” and the Dionysian ideal, which carries within it the meaning of intoxication. The answer rests in the development of the motif of “bodily virtue” that disposes a person to be open and affirmative to the world. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus postprint cze
dc.identifier.doi 10.46854/fc.2023.2r.307 cze
dc.relation.publisherversion https://filcasop.flu.cas.cz/images/PDF_NA_WEB/FC_2023_02/307-324-fc2_23-SIKORA.pdf cze
dc.project.ID SGS_2023_022/Podpora vědeckých aktivit studentů doktorského a magisterského programu Filosofie cze
dc.identifier.wos 001000825800007 cze
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85161024344 cze
dc.identifier.obd 39889485 cze


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account