Customer Loyalty in Spa Tourism: A Case Study

Show simple item record

dc.contributor.author Kantorová, Kateřina cze
dc.contributor.author Mlázovský, Martin cze
dc.contributor.author Svoboda, Ondřej cze
dc.date.accessioned 2024-08-24T07:18:40Z
dc.date.available 2024-08-24T07:18:40Z
dc.date.issued 2023 eng
dc.identifier.isbn 978-1-914587-67-2 eng
dc.identifier.issn 2516-3604 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/83699
dc.description.abstract In today's business world, acquiring and retaining customers in the tourism industry is becoming increasingly challenging. High competition, constantly changing markets, and growing customer demands require constant adaptation to new trends and marketing innovations. It is crucial to cultivate customer loyalty, as it leads to repeat business and positive word-of-mouth promotion. Achieving this goal is an increasingly difficult task that requires innovative approaches to service marketing. Tourism includes very specific sub-sectors that are significantly different from the mainstream of the industry and serve not only well-being but also other needs. An example of a sub-sector that combines well-being and health is spa tourism. Existing studies suggest that factors influencing the loyalty of health spa visitors may vary depending on the region and cultural factors and may also change over time. Further research is therefore needed to precisely identify which factors are currently most important for promoting the loyalty of spa customers. This article presents a case study of increasing customer loyalty, with a special focus on the Czech Republic. The study identifies the current needs, preferences, and requirements of customers in the selected tourism industry. The article aims to complement a model of visitor loyalty for the needs of spa tourism and introduce marketing tools that currently influence customer loyalty in spa tourism. The complementation of the model is based on the generally accepted model of customer satisfaction in tourism. The proposed suggestions can inspire tourism businesses to fulfil the needs of health, active living, and well-being by effectively acquiring and retaining customers in a highly competitive environment. The study provides theoretical and managerial recommendations for increasing customer loyalty. The study is based on a questionnaire survey conducted in 2022 among spa visitors throughout the Czech Republic. The motivation was to identify key factors that support customer loyalty. The results show that specific treatment effects and procedures, information and personal experience, a pleasant environment and ambience of the spa contribute more to loyalty than satisfaction with accommodation or the offer of complementary services. The paper also provides a set of practical recommendations for setting up marketing programs and improving marketing communication for owners and managers of spa tourism. eng
dc.format p. 123-130 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Academic Conferences and Publishing International Limited eng
dc.relation.ispartof ICTR 2023- Proceedings of the 6th International Conference on Tourism Research eng
dc.rights Práce není přístupná eng
dc.subject customer loyalty eng
dc.subject health eng
dc.subject , spa eng
dc.subject , tourism marketing eng
dc.subject well-being eng
dc.subject věrnost zákazníků cze
dc.subject zdraví cze
dc.subject , lázně cze
dc.subject , marketing cestovního ruchu cze
dc.subject spokojený život cze
dc.title Customer Loyalty in Spa Tourism: A Case Study eng
dc.title.alternative Loajalita zákazníků v lázeňské turistice: případová studie cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated V dnešním obchodním světě je získávání a udržení zákazníků v cestovním ruchu stále náročnější. Vysoká konkurence, neustále se měnící trhy a rostoucí požadavky zákazníků vyžadují neustálé přizpůsobování se novým trendům a marketingovým inovacím. Je zásadní pěstovat loajalitu zákazníků, protože to vede k opakovaným obchodům a pozitivní propagaci ústně. Dosažení tohoto cíle je stále obtížnější úkol, který vyžaduje inovativní přístupy k marketingu služeb. Cestovní ruch zahrnuje velmi specifická pododvětví, která se výrazně liší od hlavního proudu odvětví a slouží nejen k blahobytu, ale i dalším potřebám. Příkladem dílčího odvětví, které kombinuje pohodu a zdraví, je lázeňská turistika. Stávající studie naznačují, že faktory ovlivňující loajalitu návštěvníků lázní se mohou lišit v závislosti na regionu a kulturních faktorech a mohou se také měnit v čase. Je proto zapotřebí dalšího výzkumu, aby bylo možné přesně určit, které faktory jsou v současnosti nejdůležitější pro podporu loajality lázeňských zákazníků. Tento článek představuje případovou studii zvyšování loajality zákazníků se zvláštním zaměřením na Českou republiku. Studie zjišťuje aktuální potřeby, preference a požadavky zákazníků ve vybraném odvětví cestovního ruchu. Článek si klade za cíl doplnit model návštěvnické loajality pro potřeby lázeňského cestovního ruchu a představit marketingové nástroje, které v současnosti ovlivňují loajalitu zákazníků v lázeňském cestovním ruchu. Doplnění modelu vychází z obecně uznávaného modelu spokojenosti zákazníků v cestovním ruchu. Navrhované návrhy mohou inspirovat podniky cestovního ruchu k naplňování potřeb zdraví, aktivního života a pohody tím, že efektivně získávají a udržují zákazníky ve vysoce konkurenčním prostředí. Studie poskytuje teoretická a manažerská doporučení pro zvýšení loajality zákazníků. Studie vychází z dotazníkového šetření provedeného v roce 2022 mezi návštěvníky lázní v celé České republice. Motivací bylo identifikovat klíčové faktory, které podporují loajalitu zákazníků. Výsledky ukazují, že konkrétní léčebné účinky a procedury, informace a osobní zkušenosti, příjemné prostředí a prostředí lázní přispívají spíše k loajalitě než spokojenosti s ubytováním či nabídkou doplňkových služeb. Příspěvek také přináší soubor praktických doporučení pro nastavení marketingových programů a zlepšení marketingové komunikace pro majitele a manažery lázeňského cestovního ruchu. cze
dc.event 6th International Conference on Tourism Research, ICTR 2023 (08.06.2023 - 09.06.2023, Pafos) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.34190/ictr.6.1.1213 eng
dc.relation.publisherversion https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/1213 eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85178251648 eng
dc.identifier.obd 39889147 eng


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account