dc.contributor.author |
Meluru Ramesha, SunilKumar
|
cze |
dc.contributor.author |
Schmidová, Eva
|
cze |
dc.contributor.author |
Klejch, Filip
|
cze |
dc.date.accessioned |
2024-08-24T07:09:20Z |
|
dc.date.available |
2024-08-24T07:09:20Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
eng |
dc.identifier.issn |
1742-6588 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/83608 |
|
dc.description.abstract |
Interstitial free steels (IF) and Dual-phase (DP) steels are widely used in the automotive industry, their specific application is driven by requirements to optimize the strength-to-weight ratio. Utilizing the full capacity of their plasticity and strain hardenability requires an assessment of edge fracture susceptibility and flangeability. In this work, the ability of the mentioned steels to spreading of deformation along initiated cracks is evaluated by structural and fractographic analyzes. Microstructural restrictions of plasticity are correlated with fracture toughness results, adopting the essential work of fracture (EWF) methodology. Crystallographic analyzes (EBSD) are focused on the role of anisotropy and the deformation texture evolution, affecting the development of plasticity and thus the energy consumption to the fracture. |
eng |
dc.format |
p. Neuveden |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
IOP Publishing LTD |
eng |
dc.relation.ispartof |
Journal of Physics: Conference Series. Volume 2572 |
eng |
dc.rights |
Práce není přístupná |
eng |
dc.subject |
Microstructural Influence |
eng |
dc.subject |
Fracture Toughness |
eng |
dc.subject |
IF Steel |
eng |
dc.subject |
DP Steel |
eng |
dc.subject |
Mikrostrukturní vliv |
cze |
dc.subject |
lomová houževnatost |
cze |
dc.subject |
IF oceli |
cze |
dc.subject |
DP oceli |
cze |
dc.title |
Microstructural Influence on Fracture Toughness of if Steel and DP Steel |
eng |
dc.title.alternative |
Mikrostrukturní vliv na lomovou houževnatost IF a DP ocelí |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Bezintersticiální (IF) a dvoufázové (DP) oceli jsou široce používány v automobilovém průmyslu, jejich specifické použití je řízeno požadavky na optimalizaci poměru pevnosti k hmotnosti. Využití plné kapacity jejich plasticity a deformačního zpevnění vyžaduje posouzení náchylnosti k lomu okraje a odpružení. V této práci je pomocí strukturních a fraktografických analýz hodnocena schopnost uvedených ocelí k šíření deformace podél iniciovaných trhlin. Mikrostrukturální omezení plasticity jsou korelována s výsledky lomové houževnatosti, přičemž se používá základní metodika práce lomu (EWF). Krystalografické analýzy (EBSD) jsou zaměřeny na roli anizotropie a vývoje deformační textury, ovlivňující vývoj plasticity a tím i spotřebu energie do lomu.. |
cze |
dc.event |
7th International Conference Recent Trends in Structural Materials, COMAT 2022 (06.09.2023 - 08.09.2023, Plzeň) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
postprint |
eng |
dc.identifier.doi |
10.1088/1742-6596/2572/1/012010 |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2572/1/012010 |
eng |
dc.project.ID |
SGS_2023_014/Aktuální výzkumná témata z oblastí dopravních prostředků a infrastruktury řešená na DFJP |
eng |
dc.identifier.scopus |
2-s2.0-85173627648 |
eng |
dc.identifier.obd |
39888813 |
eng |