The whole truth? : hypothetical questions and the (de)construction of knowledge in expert witness cross-examination

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Szczyrbak, Magdalena Adriana cze
dc.date.accessioned 2024-08-24T07:02:05Z
dc.date.available 2024-08-24T07:02:05Z
dc.date.issued 2023 eng
dc.identifier.issn 1897-1059 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/83543
dc.description.abstract This paper examines the relation between hypotheticals and epistemic stance in jury trials, and it reveals how hypothetically framed questions (HQs) are used in cross-examination to construct “the admissible truth” (Gutheil et al. 2003) which is then turned into evidence. It looks at a selection of interactional exchanges identified in the transcripts and video recordings which document two days of expert witness cross-examination in two high-profile criminal cases. In the study, two approaches to data analysis were combined: a bottom-up approach focusing on markers of HQs offering “points of entry” into discourse through a corpus-assisted analysis and a top-down approach looking at cross-examination as a complex communicative event, providing a more holistic view of the interactional context in which HQs are used. The paper explains the role which such questions play in the positioning of opposing knowledge claims, as well as discusses the effect they create in hostile interaction with expert witnesses. As is revealed, HQs are used to elicit the witness’s assessments of alternative scenarios of past events and causal links involving the facts of the case; to elicit the witness’s assessments of general hypothetical scenarios not involving the facts of the case, or to undermine the validity of the witness’s method of analysis. In sum, the paper explains how the use of HQs aids cross-examining attorneys in deconstructing unfavourable testimony and constructing the “legal truth” which supports their narrative. eng
dc.format p. 67-93 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, volume 140, issue: 1 eng
dc.rights Pouze v rámci univerzity eng
dc.subject cross-examination eng
dc.subject expert witness eng
dc.subject epistemic stance eng
dc.subject hypotheticals eng
dc.subject křížový výslech cze
dc.subject soudní znalec cze
dc.subject epistemický postoj cze
dc.subject hypotetické otázky cze
dc.title The whole truth? : hypothetical questions and the (de)construction of knowledge in expert witness cross-examination eng
dc.title.alternative Celá pravda? : hypotetické otázky a (de)konstrukce poznatků při křížovém výslechu cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Článek se zabývá vztahem mezi hypotetickými otázkami a epistemickým postojem v soudních řízeních a ukazuje, jak jsou hypoteticky formulované otázky (HQs) používány při křížovém výslechu k vytváření "přípustné pravdy" (Gutheil et al. 2003), která se následně stává důkazem. Zkoumá vybrané interakce v přepisech a videozáznamech, které dokumentují dva dny výslechu ve dvou významných trestních případech. Článek objasňuje roli, kterou tyto otázky hrají v protichůdných znaleckých tvrzeních a v interakci se soudními znalci. Zjištění ukazují, že hypotetické otázky se používají k získání svědkova posouzení alternativních scénářů událostí a příčinných souvislostí zahrnujících skutkové okolnosti případu i hypotetických scénářů, které se skutkových okolností případu netýkají, nebo ke zpochybnění validity svědkovy výpovědi. Článek tedy vysvětluje, jak používání hypotetických otázek pomáhá vyslýchajícím znalcům při dekonstrukci nepříznivých svědectví a vytváření "právní pravdy", která podporuje jejich narativ. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.4467/20834624SL.23.004.17264 eng
dc.relation.publisherversion https://www.ejournals.eu/Studia-Linguistica/2023/Issue-1/art/23067/ eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85151948932 eng
dc.identifier.obd 39888468 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet