Abstract:
Tato diplomová práce se věnuje adaptačnímu procesu sester pro perioperační péči. Teoretická část popisuje adaptační proces zaměstnanců v jeho obecné rovině, rolím jednotlivých účastníků adaptačního procesu i pojmům souvisejícím s procesem adaptace jako např. motivace, edukace, pedagogická komunikace, jedna kapitola je věnována perioperační péči. Průzkumná část se zabývá tím, jak mají vybraná pracoviště nastaven adaptační proces sester pro perioperační, jak je řízen a organizován, jakou mají dokumentaci, jak probíhá praktický zácvik a jak probíhá jeho hodnocení. Pro zpracování kvalitativního průzkumu byla zvolena metoda interpretativní fenomenologické analýzy. Data byla získána technikou polostrukturovaných rozhovorů a analýzou dokumentace k AP. Bylo zjištěno, že na pracovištích je nastaven AP odlišně, a to podle potřeb pracoviště a personálního obsazení. Zásadní roli v AP zastává školitelka, která je pro nové sestry hlavním zdrojem informací a osobou poskytující bezpečí a jistotu. Základní dokumentace k AP byla na každém pracovišti nastavena zdravotnickým zařízením, její určení pro perioperační sestry bylo na každém pracovišti velmi odlišné.