Studijní obor:Ošetřovatelská péče v interních oborech
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá srozumitelností edukačních materiálů určených pro pacienty s diabetem mellitem 2. typu. Teoretická část práce je zaměřena na metody hodnocení čtenářské gramotnosti a jejího vztahu k porozumění textu. Rozebírá historii a současnost způsobů hodnocení obtížnosti textu s ohledem na kulturní a etnická specifika slovanských národů. Průzkumná část práce vychází z poznatků teoretické části a jsou zde prezentovány výsledky výzkumu. Výzkum zjišťuje srozumitelnost textu edukačních materiálů určených pro pacienty s diabetem mellitem 2. typu Mistríkovým vzorcem a Poslechovým testem. Zkoumá závislost mezi vzděláním, složitostí textu edukačních materiálů a porozuměním těmto textům. V závěru rozebírá možnosti zvýšení srozumitelnosti edukačních materiálů pro pacienty s diabetem mellitem 2. typu. Tato práce přináší pozitivní výsledky v oblasti zkoumání vztahu mezi vzděláním a porozuměním textu.