Between Blinding and Enlightening: On Auden, Myth and Knowledge

Show simple item record

dc.contributor.author Vít, Ladislav
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:25:10Z
dc.date.available 2023-07-12T13:25:10Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2545-0131
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81376
dc.description.abstract James George Frazer and Sigmund Freud confirmed the sustained but divided critical interest in myth characterizing modernity and ranging from eschewal to espousal. The Enlightenment thinker Bernard de Fontenelle treated myth as a superstitious obstacle to understanding. For the Romantics, mythopoeic sensibility provided a “vital way of knowing the world” and a welcome alternative to abstracting reason. W. H. Auden was a novice poet forming his poetic voice in the 1920s when anthropology and psychology were inspiring the early generation of modernists to the use of the “mythical method” as a means of grasping the present. In this context, Auden also pondered deeply over myth and its relevance to contemporary poetry and society. This paper aims to examine Auden’s ruminations on the category of myth for its capacity to deliver knowledge and enlightenment, but also blind and manipulate man and his consciousness. First, the present paper focuses on Auden’s understanding of myth as a discourse for establishing useful and fruitful connections between the past and the present with the hope of broadening our awareness of the underlying attributes of the condition humaine. Then, it also proposes a counter-movement, drawing attention to Auden’s suspicion of condemnable collective narratives with the potential to shade truth. eng
dc.format p. 19-33 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Polish Journal of English Studies, volume 8, issue: 2 eng
dc.rights open access eng
dc.subject Wystan Hugh Auden eng
dc.subject myth eng
dc.subject legend eng
dc.subject knowledge eng
dc.subject Norse mythology eng
dc.subject Hellenism eng
dc.subject Wystan Hugh Auden cze
dc.subject mýtus cze
dc.subject legenda cze
dc.subject poučení cze
dc.title Between Blinding and Enlightening: On Auden, Myth and Knowledge eng
dc.title.alternative Mezi zaslepením a osvícením: O Audenovi, mýtu a poučení cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated James George Frazer a Sigmund Freud svou prací potvrdili setrvalý a různorodý kritický zájem o mýtus, jenž charakterizuje modernitu. Osvícenský myslitel Bernard de Fontenelle mýtus vnímal jako překážku k porozumění. Pro romantiky mýtus naopak představoval "zásadní způsob náhledu na svět" a vítanou alternativu k abstraktní racionalitě. W. H. Auden svou básnickou dráhu nastupoval během dvacátých let minulého století, tedy v době, kdy antropologie a psychologie začínaly inspirovat první generaci modernistů k využívání tzv. "mytické metody" jako prostředku pro pochopení současnosti. V tomto kontextu si i Auden ujasňoval své postoje k využitelnosti mýtu v poezii. Tento článek nastiňuje Audenovy úvahy o mýtu, schopnosti tohoto žánru člověka poučit, ale zároveň i zaslepit a manipulovat. Článek se nejprve soustředí na Audenovo chápaní mýtu jako druhu diskursu, který propojuje minulost se současností, čímž rozvíjí naše povědomí o základních atributech lidského bytí. Následně studie dokládá, že Auden mýtus chápal i jako zavrženíhodný prostředek k manipulaci a zastínění pravdy. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.relation.publisherversion https://pjes.edu.pl/issues/8-2-2022/
dc.identifier.obd 39888480


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account