Epitaf Jáchyma z Hradce v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci ve světle archivního, restaurátorského a materiálového průzkumu

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Míchalová, Zdeňka
dc.contributor.author Bartůňková, Lucie
dc.contributor.author Kuneš, Petr
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:24:14Z
dc.date.available 2023-07-12T13:24:14Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.isbn 978-80-88283-77-5
dc.identifier.issn 2336-3363
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81362
dc.description.abstract Příspěvek představuje archivní, restaurátorský a materiálový průzkum torza renesančního památníku nejvyššího kancléře Českého království Jáchymova z Hradce (1526–1565) v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci, který dala v letech 1568–1578 vytvořit manželka zesnulého Anna Hradecká z Rožmberka (1530–1580). Dnešní epitaf je tvořen přízední edikulou se štukovou dekorací a nápisy, ovšem v archivních pramenech a starší vlastivědné literatuře je zaznamenána existence tumby, na níž se měla nacházet klečící postava Jáchyma z Hradce při modlitbě. Figura mohla být provedena buď v reliéfu nebo jako samostatná, plně plastická postava. Na vzniku díla se podílelo několik italských zedníků a štukatérů, přičemž jméno hlavního autora je neznámé, v pramenech je označen pouze jako “Vlach”. Dále je doložena účast kameníka Šimona Kouřimského, který vytesal nedochovaný mramorový náhrobek Jáchyma z Hradce a pasovského sochaře Hanse Maurera, jenž patrně vytvořil tumbu. Tumba byla zničena při požáru kostela v roce 1801 a edikula prošla obnovou. Restaurátorský a materiálový průzkum se soustředil na otázky po původním ztvárnění povrchu dochované části, opravným zásahům provedeným v minulosti a technologickým aspektům díla. Ačkoliv se ani na základě široce pojatého interdisciplinárního průzkumu nepodařilo zmíněné skutečnosti zcela objasnit, přesto náš výzkum vedl k ustavení dvou teorií o původní barevné podobě památky, které by však bylo možno ověřit až v průběhu konzervátorského zásahu, jenž se z pohledu znovunabytí kvalit původní modelace díla jeví jako více než žádoucí. cze
dc.format p. 263-276 eng
dc.language.iso cze
dc.publisher Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. cze
dc.relation.ispartof Epigraphica et Sepulcralia 11 eng
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject sepulkrální památky cze
dc.subject Jindřichův Hradec cze
dc.subject české země cze
dc.subject Jáchym z Hradce cze
dc.subject Anna Hradecká z Rožmberka cze
dc.subject renesanční štukatérství cze
dc.subject 16. století cze
dc.subject sepulchral monuments, Joachim of Hradec eng
dc.subject Anna Hradecká of Rosenberg eng
dc.subject Jindřichův Hradec eng
dc.subject Bohemia eng
dc.subject 16th century eng
dc.subject renaissance stuccowork eng
dc.title Epitaf Jáchyma z Hradce v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci ve světle archivního, restaurátorského a materiálového průzkumu cze
dc.title.alternative Epitaph of Joachim of Hradec in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Jindřichův Hradec in light of the archival, restoration and material research eng
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated The paper presents the archival, restoration and material research of the fragment of the Renaissance memorial of the supreme chancellor of the Kingdom of Bohemia Joachim of Hradec (1526–1565) in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Jindřichův Hradec, which the deceased’s wife Anna Hradecká of Rožmberk (1530–1580) had created in 1568–1578. Today’s epitaph consists of an aedicule with stucco decoration and inscriptions, but in archival sources and older local historical literature the existence of a tomb is recorded, on which the kneeling figure of Joachim of Hradec in prayer was supposed to be present. The figure could have been executed either in relief or as a separate, fully plastic figure. Several Italian bricklayers and plasterers took part in the creation of the work, while the name of the main author is unknown, he is marked in the sources only as “Vlach” (Italian). The participation of the stonemason Šimon Kouřimský, who carved the unpreserved marble tomb of Joachim of Hradec, and the sculptor Hans Maurer of Passau, who probably created the tomb, are also documented. The tomb was destroyed in the fire of the church in 1801 and the aedicule underwent a renewal. The restoration and material research focused on questions about the original rendering of the surface of the preserved part, corrective interventions made in the past and technological aspects of the work. Although even on the basis of broadly conceived interdisciplinary research it was not possible to fully elucidate these facts, our research led to the establishment of two theories about the original colour appearance of the monument, which could be verified only during the conservation intervention, which in terms of regaining the qualities of the original modelling seems more than desirable. eng
dc.event 19. zasedání k problematice sepulkrálních památek (12.11.2020 - 13.11.2020, ONLINE) cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.project.ID DG18P02OVV005/Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě cze
dc.identifier.obd 39888436


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet